sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:249

הלכה אחרת בעניין הצדקה לפרט נוגעת בשאלת הקדימות במתן צדקה . בעניין זה נקבע שמי שאין בידו סיפק לפרנס את כל העניים המבקשים צדקה , ייתן צדקה לפי סדר הקדימות הבא : "ע 1 י שהוא קרובו קודם לכל אדם , עניי ביתו קודמין לעניי עירו , עניי עירו קודמין לעניי עיר אחרת , שנאמר [ לפי הסדר : [ 'לאחיןל לעניך ולאבינך בארצך' ( דברים טו , יא . " ( חשוב לציין שחובת הצדקה המוטלת על הפרט אינה נותנת לעני זכות לתבוע את הצדקה , מכיוון שחובת הצדקה אינה כלפי עני מסוים , אלא כלפי כלל העניים , ומכאן להגדרת מעות עניים כ"ממון שאין לו תובעים" . ( ב ) מצוות הצדקה המוטלת על הציבור - מקורה ומאפייניה כאמור , חובת העזרה לחלש לא נשארה בגדר חובתו של היחיד , אלא היתה לאחת החובות מנכסיו , אלא שיינתנו לו צרכיו היומיומיים לפי רמת החיים שהיה מורגל בה , כעולה מלשון הטור , יורה דעה , סימן רנ . עוד יש לציין שבין מפרשי התלמוד הראשונים ובין הפוסקים יש שצמצמו מאוד את דין '' אשר יחסר . "לו כך , יש שטענו שדין זה בא בעיקרון למנוע מן העשיר את הבושה שתיגרם לו אם ייוודע ברבים שירד מנכסיו , "אבל עני שנתפרסם , אין לו אלא כאחד מעניי ישראל" ( שיטה מקובצת כשם הגאונים , כתובות סז ע"ב , ד"ה אפילו סוס . ונראה שכך נקט גם השולחן ערוך , יורה דעה , סימן רנג , סעיף א . < ויש שסייגו את החובה , וקבעו שאינה קיימת כשצרכיו הייחודיים של העני עולים על רמת החיים של הנותן עצמו ( כך נוקט המאירי , בית הבחירה , כתובות סז ע"ב , ד"ה היה . < אחרים סבורים שאין הדין אמור אלא כשאי סיפוק הצרכים המיוחדים שהיה אדם זה מורגל בהם עלול להביאו לידי סכנת חיים ( שו"ת מהרשד '' ם , יורה דעה , סימן קסו . < השוו אורבך , לעיל הערה , 19 בעי . 118 לדעתו , יש להבין הלכה זו על רקע תופעת המתחזים לעניים , אבל דבריו אינם משכנעים . 65 רמב '' ם , לעיל הערה , 62 הלכה יג . לסייג חשוב לכלל '' עניי עירך קודמים , '' ראו שו"ת חתם סופר , יורה דעה , סימן רלא , ד"ה אמנם ראיתי : "עניי עירך קודמין לעניי עיר אחרת - היינו אם שניהם צריכים למזון או לכסות . אבל אם עניי עירך יש להם כדי חיותם , אלא שאין להם הרוחה כלל , לזה עניי עיר אחרת קודמין לעניי עירך , דהתאב תאב קודם" ( וכן העלה גם שם , סימן רלד , ד"ה בהא סליקנא . ( וראו שו"ת איגרות משה , יורד , דעה , חלק א , סימן קמד , שהקרוב קודם אף כשהעזרה לעני אחר דחופה יותר או שהלה זקוק יותר לעזרה , ובלבד ששניהם זכאים לקבל צדקה . השוו י' זיו "סדר קדימויות במתן צדקה" מספרא לסיפא 41 > תשנ"ב < , 67 , 56 ונראה שלא ירד לסוף דעתו של הרב פיינשטיין בעניין זה . 66 ראו רמב"ם , הלכות שאלה ופיקדון , פרק ה , הלכה א .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help