sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

( א ) מצוות הצדקה המוטלת על הפרט ומאפייניה היקפה של חובת הצדקה המוטלת על הפרט נתון בעיקרו לשיקול דעתו של היחיד ולהחלטתו המוסרית האישית . עם זאת קבעו חכמים כללים לחובה זו : לא יפחות אדם מעשרה אחוזים , מכיוון שפחות מכן הוא נחשב לעין רעה ; ולא ייתן אדם יותר מעשרים אחוז , כדי שלא יבזבז את הונו לצדקה , ואחר כך ייפול הוא עצמו למעמסה על הציבור . " עם זאת יש להטעים שהצדקה היא מצווה , דהיינו עניין שבחובה , ולא רק עניין שבחסד . ואומנם נפסק להלכה שמי שמסרב לתת צדקה או נותן פחות ממה שראוי לו ליתן , "ביל ; 7 י / כופין אותו , ומכץ אותן מכת מרדות ע 7 שיתן מה שאמדוהו ליתן . ויורדין לנכסיו בפניו , ולוקחין ממנו מה שראוי לו ליתן . וממשכנין על הצדקה , ואפילו בערבי שבתות" . כלומר , 56 הוא הנקרא "מעשר . "כספים לעניין מעשר כספים , מקורו וגדרו ראו קונטרסו הגדול של הרב א' ולדנברג , לשעבר חבר בית הדין הרבני הגדול , שו"ת ציץ אליעזר , חלק ט , סימן א . 57 ראו רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכה ה . נחלקו הפוסקים בשאלת היקפה של תקנת אושא , הקובעת : "המבזבז אל יבזבז יותר מן החומש '' ( כתובות נ ע"א . < יש הטוענים שהגבלה זו לא נאמרה אלא במי שאינו עשיר מופלג , אבל מי שהוא עשיר מופלג , שיכול לתת לעני "די מחסורו אשר יחסר , "לו חובה עליו לעשות כן . ראו , למשל , שו '' ת שאילת יעב"ץ ( לר' יעקב עמדין , < חלק א , סימן ג , ד"ה ואמנם מה . לעומת זאת , ראו שו"ת איגרות משה , יורה דעה , חלק א , סימן קמג , ד"ה ובדבר אם ; שו"ת שבט הלוי , חלק ב , סימן קכא , ד"ה תשובה . וראו עוד אהבת חסד ( לר' ישראל מאיר הכהן , בעל ה"חפץ , "חיים פולין המאה , ( 'הכ-ט"הי חלק ב , פרק יט , סעיף ד , בהגהה . ראו עוד מ"מ ישר "שיעורי פיזור לצדקה" סיני סא > תשכ"ז < קטז ; א' ברונשפיגל "שיטת הרמב"ם בהפרשת צדקה" ספר יובל לכבוד הרב סולובייצ'יק ( תשמ"ד , כרך א ) תסו ; השוו שו"ת משפטי עוזיאל , כרך ד , חו '' מ , סימן מד , ד"ה שיעור שכר , המצמצם מאוד כלל זה בעניין הצדקה , וקובע שאינו חל אלא כאשר גם אחרים יכולים לסייע לעני . אבל "אם נזדמנה לפניו מצות צדקה לעני שאין לו עוזרים בלעדו , חייב לתת לו די מחסורו בכל מדת יכולתו ( עיין יורה דעה , מימן רנ , סעיף א , וש"ך , שם ; " < י' גרשוני "בשיעור מצוות צדקה" קול צופיך > תש '' ן < תקפא , המבקש להבחין בין מי שהעני תובע ממנו צדקה לבין מי שמבקש לתרום לצדקה בלא שנתבע לעשות כן , שרק על האחרון נאמרה תקנת אושא ( הבחנה דומה ראו בשו"ת שאילת יעב"ץ , שס . < 58 ולא זו בלבד , אלא אפילו עני המתפרנס מן הצדקה , מצווה עליו לתת צדקה . ראו רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכה ה . 59 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכה י . המקור לכפייה זו הוא דברי התלמוד במסכת בבא בתרא ח ע"ב , האומר שממשכנים על הצדקה , ומספר שרבא כפה את רב נתן בר אמי , ונטל ממנו ארבע מאות זוז לצדקה . אבל ראו דברי התוספות , שם , ד"ה אכפיה לרב נתן ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help