sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:244

מערכת הסעד והרווחה המוסדית באה במקום הצדקה האישית , במסורת היהודית מיסוד הצדקה אינו משחרר את הפרט מחובת הצדקה המוטלת עליו . כתוצאה מכך צמחו שני מסלולי צדקה שונים באופיים ובדיניהם , הדרים בכפיפה אחת מתוך חלוקת תפקידים מסוימת . כבר במקרא יש רמז לאופיה הכפול של מצוות הצדקה . בספר דברים נאמר בעניין מצוות הצדקה : "לא תאמץ את לבבך ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון . כי פתח תפתח את ידך לו , והעבט תעביטנו די מחסרו אשר יחסר לו " . אך בספר ויקרא נאמר הציווי בלשון אחר : "וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך , והחזקת בו גר ותושב 777 עמן " . בספר דברים הדגש מושם בבע ^ חתרן , שאסור לו להקשות את ליבו כלפי מי שנתון במחסור ובמצוקה ומבקש את עזרתו , ועליו לנהוג ברחמים . ואילו בספר ויקרא הדגש מושם בעני , שצריך לחלצו ממצוקתו כדי שיוכל לחיות עמנו . כלומר , בספר דברים הדגש מושם בנותן , שלא יתאכזר , אלא ינהג בחסד וברחמים כלפי זולתו הסובל ויעזור לו להשתקם ( ההיבט החינוכי < , ואילו בספר ויקרא הדגש שמסופר בו שדניאל יעץ לנבוכדנצר ואמר לו : "להן מלכא מלכי ישפר עליך ודוטיך בצדקה פרק ועויתך במחן ענין , הן תהוא ארכה לשלותך [ קרי , לכן המלך , עצתי תיטב בעיניך וחטאך פרוק בצדקה ועוונותיך בחנינת עניים , אולי תהא ארכה לשלותך " . [ על סמך פסוק זה , אמר אחד מחכמי התלמוד : '" וחסד לאמים חטאת' ( משלי יד , לד < - כל צדקה וחסד שאומות עובדי כוכבים עושין , חטא הוא להן , שאץ צושץ אלא כדי שתמשך מלכותן" ( בבא בתרא י ע"ב . < וראו אורבך , לעיל הערה , 19 בע' , 99 המציין שאומנם גם השלטון הרומי עסק בצדקה , אבל לא משיקולים דתיים או מוסריים , אלא כמדיניות חברתית שיסודה בשיקולים מעשיים , ביסוס השלטון וביצור מעמד העשירים . ראו גם הרחבת הסברו על סוגיית התלמוד על רקע הפולמוס היהודי הנוצרי בהמשך דבריו . 41 האנציקלופדיה העברית , כרך כו > תשנ"ד < לעניין הערך . "סעד" לביקורת חריפה על כך , בין השאר בטענה שתשלומי חמימים מושקעים רק במידה קטנה ביותר למטרות צדקה , ראו י' פלורסהיים מדינת ישראל חברה יהודית ? > תשמ '' ו < . 60-54 אף שניסיתי לבדוק אם קביעתו זו של פלורסהיים באשר לחלוקת כספי המיסים נכונה היא אם לאו , לא עלה הדבר בידי . 42 דברים טו , ו-ח . 43 ויקרא כה , לה . 44 ביטוי להיבט חינוכי מוסרי זה של הצדקה אפשר למצוא במאמרי חז"ל רבים המדגישים את העובדה שמתן הצדקה מזכך את הנותן ומרוממו , כגון "תניא . היה רבי מאיר אומר : יש לו לבעל הדין להשיבך ולומר לך : אם אלהיכם אוהב עניים הוא , מפני מה אינו מפרנסן ? אמור לו : כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם . וזו שאלה שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא : אם אלהיכם אוהב עניים הוא , מפני מה אינו מפרנסם ? אמר לו : כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם " ... > בבא בתרא י ע"א . < ומעין זה גם במדרש : "אמר דוד לפני הקב"ה :

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help