sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:243

לבבן ; ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון . כי פתח תפתח את ידך לו , והעבט תעביטנו די מחסרו אשר יחסר לו " . ועל הפרת חובה זו אמר הנביא : "הנה זה היה 'ערן סדם אחותך , גאון שבעת לחם ושלות השקט היה לה ולבנותיה ויד עני ואביון לא החזיקה " . . 2 התקופה הבתר מקראית משפסקה החברה היהודית להיות חברה חקלאית , נהפכה מצוות הצדקה לכלי העיקרי להבטחת קיומן של השכבות החלשות ופרנסתן . בעניין זה חלה התפתחות מעניינת : החברה - הציבור , הקהילה , העיר - נטלה על עצמה את החובה לתת צדקה לעניים בצורה ממוסדת ומסודרת , חובה שלא מצאנו לה בסיס במקרא . אולם בעוד שבחברה המודרנית 37 דברים טו , ז-ח . להלן , בחלק על העבודה , נראה שהמעלה הגבוהה ביותר במעלות הצדקה היא המאפשרת לזולת עצמאות כלכלית על ידי הצעת מקום עבודה , שותפות עסקית או מתן הלוואה . מכאן שיש לעשות הכל כדי לעזור לעניים להיחלץ מן התלות במוסדות הרווחה . דברינו כאן אינם בסוג זה של צדקה , אלא בצדקה להבטחת צורכי הקיום . עם זאת יש לציין שעל פי פשוטו של מקרא , כל מקום שמדובר בו בתורה על עזרה לזולת אין עניינה של עזרה זו מתנת חינם , אלא הלרראה שתאפשר למי שנקלע לקשיים לשקם את עצמו . כך , למשל , דברי הפסוק "פתח תפתח את ידך והעבט תעביטנו" מכוונים לעידוד למתן הלוואה , אלא שהוא מופיע בהקשר של מצוות שמיטת כספים , והתורה דוחקת במלווה לא להימנע ממתן ההלוואה לקראת סוף מחזור השמיטה אף על פי שהוא יודע שהלוואה זו עלולה ליהפך למעשה למתנה בגלל שמיטת החובות . לימים לא הועילה אזהרה זו , ומשום כך תיקן הלל הזקן תקנה חברתית המונעת למעשה את שמיטת החובות בשנת השמיטה כדי שלא תינעל דלת בפני הלווים , והיא הנקראת תקנת . "פרוזבול"ה ראו משנה , שביעית י , ג-ד . לתקנה זו ראו מ' אלון המשפט העברי - תולדותיו , מקורותיו , עקרונותיו > תשמ"ח ) . 420-418 38 יחזקאל טז , מט . 39 אורבך , לעיל הערה , 19 בע' , 106 והערת שוליים , 75 שם ; ראו גם בהרחבה : , 1 80 Institutions for the Supportof the Poor in Ancient Judaism ( London , 2001 ) 155- F . M . Loewenberg From Charity to Social Justice : The Emergence of Communal ובפרט בפרק השישי . תודתי למר יקותיאל צבע , מנהל האגף לתכנון אסטרטגי במשרד העבודה והרווחה , על שהפנה את תשומת ליבי לספר זה . שאלת מעמדן של שכבות העוני בהנהגת הקהילה חורגת מתחום דיוננו ; מ' אלון "סמכות ועוצמה בקהילה היהודית - פרק במשפט הציבורי העברי" שנתון המשפט העברי ג-ד ( תשל"ו-תשל"ז ) . 24-21 , 7 40 דומה שהמקור היחיד במקרא המדבר על צדקה מטעם השלטון מופיע בספר דניאל ( ד , כד , <

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help