sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:241

עוולות חברתיות . להלן נבקש לבחון כיצד תורגמה רגישות זו הלכה למעשה ומהן הנורמות שקבע המשפט העברי לדורותיו בעניין קיומו בכבוד של הזולת . . 1 התקופה המקראית במסורת ישראל , החובה לדאוג לנצרך הינה בראש ובראשונה חובתו של כל יחיד שהתמזל מזלו והוא בעל אמצעים . שפע המצוות המוטלות על היחיד בעל האמצעים יוצרות למעשה מערכת סעד , אבל אין למצוא במקרא תוכנית כלכלית חברתית מטעם מוסדות הציבור , להבדיל מערכים אחרים שהטיל המקרא על הציבור , דוגמת הקמתה של מערכת משפט , שנאמר בה : "שפטים ושמרים תתן לך בכל שעריך ... ושפטו את העם משפט צדק " . כדי להבין את מהותה של מערכת הסעד המקראית , יש לזכור שהחברה בימי התנ"ך היתה חקלאית , ואמצעי הייצור העיקרי בה היה הקרקע המניבה פרות . עוד יש לזכור שחוקי התנ"ך נוסחו בתקופה שהעברות היתה נורמה מקובלת בה . המקרא מצווה את בעלי השדות לא לנצל את תנובת השדה עד תומה , ולהשאיר מקצתה לנצרכים ולנדכאים , כמו שנאמר : "ובקצרכם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שדך לקצר , ולקט קצירך לא תלקט . וכרמך לא תעולל ופרט כרמך לא תלקט , לעני ולגר תעזב אתם אני ה' אלהיכם " . כמו כן , בשנה השלישית ובשנה השישית במחזור השמיטה , בעל השדה חייב להפריש מעשר מתבואת שדהו לטובת העניים , והוא הנקרא "מעשר עני" . כלל המצוות האלה נקראות בספרות ההלכה "מתנות עניים" . זאת ועוד , בשנה השביעית מצווים בעלי הקרקעות להפקיר את פרות שדותיהם לכל , שנאמר . * " והיתה שבת הארץ לכם לאבלה לך ולעבדך ולאמתך , ולשכיךך ולתושבך הגרים עמך " . אך המקרא אינו מסתפק במצוות האלה , המצמצמות את זכות הקניין של הפרט מתוך כוונה להבטיח לנצרך "סל מזון" מזערי כדי שלא ימות ברעב , והוא מרחיק לכת , וכולל גם מצוות שמטרתן לאפשר לנצרך להיחלץ ממעגל העוני והמצוקה , לשקם את עצמו , ולא רק 26 דברים טז , יח . 27 ויקרא יט , ט-י . 28 ראו דברים כו , יב . 29 ראו רמב '' ם , ספר זרעים , הלכות מתנות עניים , פרקים א-ו . וראוי לציין שהעני אינו זוכה במתנות אלה בלא מאמץ , אלא עליו לקצור את פאת השדה ועליו ללקט את מה שהותיר לו בעל השדה אחריו . דומה שיש לדבר זה חשיבות חינוכית וערכית רבה , ראו י' פלורסהיים " מדינת סעד - תקנה או תקלה " ? עמודים לב ( תשמ '' ד ) 30 . 85 ויקרא כה , ו .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help