sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

לידתו ויישומו בקרקע החובות משמעותו משתנה כשהוא מועתק לקרקע הזכויות . בשלב זה אסתפק בדוגמה אחת : חוק השבת אבדה , , 1973-ג"תשל קובע בסעיף : 2 "המוצא אבדה ונוטלה ... חייב להשיבה " . החוק אינו מחייב את מוצא האבדה ליטול אותה כדי להשיבה , אלא קובע רק שאם נטל את האבדה , הוא חייב להשיבה לבעליה . לעומת זאת , אמרה התורה : "לא תראה את שור אחיך או את שיו נדחים והתעלמת מהם , השב תשיבם לאחיך ... לא תוכל להתעלם " . כלומר , האדם חייב ליטול את האבדה ולטפל בה למען אחיו . נכון שהוראה זו אינה ניתנת לאכיפה , והמפר אותה אינו צפוי לסנקציה בידי אדם , אבל הניסיון מלמד שהכרת החובה הדתית יעילה לפעמים יותר מן הפחד מפני השוטר . ואף על פי ששיח החובות של המשפט העברי נובע מאופיו הדתי , חשוב לעמוד על העובדה שהיחס אל האלוהים במסורת היהודית עובר בראש ובראשונה דרך היחס אל הזולת . וכבר זעקו הנביאים : "כי חסד חפצתי ולא זבח " . וירמיהו אמר : "דן דין עני ואביון אז טוב , הלוא היא הדעת אתי נאם " . 'ה החכמים , מעצבי ההלכה היהודית , החרו החזיקו אחריהם באין ספור הזדמנויות , והמפורסמות שבהן הם דבריהם של הלל ושל ר' עקיבא . הלל טבע את הפתגם : "דעלך םני לחברך לא תעביד [ קרי : מה ששנוי עליך , לא תעשה לחברך ] - זוהי כל התורה כולה ואידך פירושה הוא , זיל גמור [ קרי : והשאר פירושה הוא , לך ולמד " . [ ואמר ר' עקיבא : '" ואהבת לרעך כמך' - זה כלל גדול בתורה " . " אין אהבת ה' בלי אהבת הבריות " , אומר הרב יצחק ברויאר . ולר' ישראל םלנטר , מייסד תנועת המוסר בליטא במאה הי"ט , מיוחס המאמר : "הדאגות החומריות של חברי הן הן הדאגות הרוחניות שלי " . ומאחר שחובות האדם כלפי זולתו חובות דתיות הן , הרי שבשל אופיו המוחלט של הצו הדתי , יש סיכוי שיעמוד בהן האדם בצורה איתנה יותר גם כשמנגד מנשבות רוחות האינטרסים והפיתויים . 6 דברים כב , א . 7 הושע ו , ו ; מ' גרינברג "לשאלת חירותו של עובד ה' במקרא" על המקרא ועל היהדות > תשמ"ו < 8 . 85 ירמיהו כב , טז . 9 שבת לא ע"א . 10 ויקרא יט , יח . 11 ספרא , קדושים , פרשה ב ; וראו ג' אלון תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד > תשי"ד < 12 . 334-331 י' ברויאר נחליאל > תשמ"ב < שע . 13 מובא על ידי ע' לוינס תשע קריאות תלמודיות > תשס"א < . 122

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help