sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

- Deeds " מעשים טובים המזכים את האדם . ושמא תאמר שאין כאן אלא הבדל סמנטי : הזכויות מולידות בהכרח חובות , שהרי , לדוגמה , זכותו של האדם לחיים מחייבת את זולתו לא לפגוע בחייו , והחובות מולידות בהכרח זכויות , שהרי משמעות הציווי "לא תרצח" היא שיש לזולת זכות לחיות ! אף אני אשיב לך שהבדל זה בשיח הוא הרה משמעות : לא זו בלבד שהוא גורר אחריו בהכרח הכרעות ערכיות באיזון בין ערכים מתנגשים , אלא בעיקר הוא מכניס את האדם לאווירה תרבותית ולתודעה עצמית שונה לחלוטין . כאן מתפתחת תודעה של מימוש אינטרסים , וכאן מתפתחת תודעה של אחריות . אפשר לומר , בעקבות דברי השופט זילברג , שהמשפט המודרני פונה בעיקר אל השופט ומנחה אותו כיצד ליישב סכסוכים , והמשפט העברי פונה בעיקר אל 5 האזרח ומנחה אותו כיצד להתנהג . יש בעובדה שהמשפט העברי רואה את האדם כבעל חובות כדי להסביר במידה רבה מדוע רבים מן ההסדרים שבמשפט העברי נראים אוטופיים או בלתי אכיפים ( להלן נביא דוגמות לדבר . < הם נראים כאלה בעיני המתבונן המודרני משום שהסדר משפטי שמקורו , הורתו , חלילה , אלא שחרורו , כמאמר חז"ל : "אל תקרא 'דורות [ על הלוחות ' [ אלא חירות" > משנה , אבות ו , ב . ( ועוד צריך להעיר שההבחנה שהזכרנו בין המשפט הדתי למשפט הדמוקרטי הליברלי אינה כה חדה : מחד גיסא , , "זכויות אדם" באשר הן באות לספק הגנה מרבית לפרט מפני עריצות השלטון , בוודאי אינן סותרת את הערך הדתי של הגנה על כבוד האדם שנברא בצלם . מאידך גיסא , המדינה הדמוקרטית הליברלית עשויה להכיר גם היא במושג , "חובה" ראו , לדוגמה , חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות , , 1998-ח"תשנ סעיף : 1 "זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות 1 מחרב 1 תה של החברה בישראל לזכר 1 ת אלה , מושתתות על ההכרה בעקרון השוויון , על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות " . וכן ראו חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות , , 1962-ב"תשכ סעיף , 15 בעניין חובת ההורים בחינוך ילדיהם . 3 ראו , למשל , "כל אחד ואחד מבני האדם יש לו זכיות ועונות : מי שזכיותיו יתירות על עונותיו , צדיק ; ומי שעונותיו יתירות על זכיותיו , רשע ; מחצה למחצה , בינוני " . > רמב"ם , הלכות תשובה , פרק ג , הלכה א 4 ( . זילברג , לעיל הערה , 1 בע' 5 . 93 עד כדי כך הדברים אמורים שהאיסורים הפליליים במקרא מופיעים תמיד פעמיים : פעם ראשונה בלשון נוכח , הפונה אל האדם ומזהירה אותו מלכתחילה מפני המעשה ; ופעם שנייה בלשון נסתר , המכוונת לשופט , ובה נזכר העונש לעובר על האיסור , כדברי התלמוד : "עונש שמענו - אזהרה מנין " ? ( מכות ה ע"ב ועוד . ( כך , למשל , אין המקרא מסתפק בפסוק "מכה איש ומת מות יומת '' ( שמות כא , יב , < אלא הוא מזהיר גם בצו קטגורי : "לא תרצח" ( שמות כ , יגג ללמדך שההימנעות מלעבור על האיסור אינה צריכה לבוא בגלל הפחד מפני העונש , אלא כתוצאה מן ההכרה הערכית בחומרת האיסור עצמו .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help