sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:235

יש הסוברים שהבדל מהותי זה יסודו בהבדל בין שתי שיטות המשפט : מחד גיסא , שיטת משפט חילונית , המעמידה את האדם כערך העליון , ומאידך גיסא , שיטת משפט דתית , המעמידה את האלוהים כערך העליון . אם האדם הוא הערך העליון , הרי שהוא בעל זכויות , ותפקיד המשפט אינו אלא לאזן בין זכויותיהם המתנגשות זו בזו של בני החברה > הן של הפרטים בינם לבין עצמם והן של הפרט מול השלטון . ( לעומת זאת , אם האלוהים הוא הערך העליון , הרי שאין האדם תובע לעצמו זכויות , אלא הוא נדרש לעבוד את האלוהים ולקיים את מצוותיו ( אם כי , מאחר שנורמות דתיות עשויות בהחלט להתנגש אלה באלה , גם כאן נדרש איזון ביניהן . ( אמת , נכון הדבר , במקורות היהודיים האדם נתפס בראש ובראשונה כבעל חובות . כך , למשל , הדבר הראשון שהתוודע אליו האדם הראשון בגן עדן היה הכרת חובתו בעולמו : "ויניחהו בגן עדן לעברה . "ולשמרה ולא זו בלבד , אלא שבמקורות חז"ל , המושג " זכויות" אין משמעו , "Rights" כמשמעו בשיח המשפטי המודרני , אלא "Merits" או "Good ראו כהן המשפט , שם , בע' : 513 "המקרא אינו מכיר 'זכות' בכלל ; ובתלמוד 'זכות' משמש במשמעויות שונות , ואף לא אחת מהן המשמעות המשפטית המודרנית ... 'זכות' כמשמעותו כיום מופיעה , ככל הנראה , בראשונה אצל הרמב"ם : 'אין אתה בעל זכות בבית זה יותר ממני' ( הלכות שכירות ו , ט " . < ככלל , צדק ח '' ה כהן ברישא של דבריו , אך לא בסיפא . כבר בתלמוד הבבלי מופיע המושג "זכות" כמשמעו ברמב"ם לפחות פעם אחת בעניין '' זכות '' האב בדמי ההענקה שמקבלת בתו המשתחררת בתום תקופת עבדותה ( ראו קידושין טז ע '' ב . < זאת ועוד , מושג זה יש לו ביטוי כבר במשנה , האומרת : "האב זכא בבתו בקדושיה" ( כתובות ד , ד ) ( ההדגשות במקורות המשפט העברי מכאן ואילך הם שלי - מ' . ( 'ו אולם בהקשר של "זכויות אדם , '' משמעות המושג "זכות" רחבה הרבה יותר מאשר זכות קניינית או זכות אובליגטורית , שכן הוא מציין מה שמגיע לאדם בדין מעצם היותו אדם . אין להסיק מן הדברים הנאמרים כאן שמהותו של המושג "זכויות אדם '' זר למשפט העברי . אומנם , מקורות ישראל לא ניסחו מושג מופשט של , "זכויות אדם" אך ממכלול המקורות עולה בבירור שהכירו בו למעשה , כאשר הניחו במובלע שמה שאינו בגדר חובה או איסור הרי הוא בגדר דבר הרשות ( בלשון ימינו : זכות , חירות , ( שאין לפגוע בו אלא מכוח מקור נורמטיבי ובהתאם לכללים מוגדרים . הלוא מושכל ראשון הוא במתודולוגיה התלמודית וההלכתית שהכל בחזקת מותר אלא אם כן נמצא מקור נורמטיבי המורה את ההיפך ( ראו משנה , ידים ד , ג , ותפארת ישראל , שם , אות כז , ( ומכאן לשאלה השגורה כל כך בתלמוד : "מנא הני מילי ''? כלומר , מהו המקור הנורמטיבי לאיסור זה או לחובה זו ? ואין כאן המקום להאריך . זאת ועוד , מגמת מערכת התורה והמצוות המגבילה והמכוונת את התנהגות האדם אינה דיכויו של האדם

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help