sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

באשר למישור המשפטי נידונות עתה בבג"צ , כאמור , שתי עתירות חברתיות כלכליות עקרוניות : של עמותת מחויבות לשלום וצדק חברתי ושל האגודה לזכויות האזרח בישראל והתנועה למלחמה בעוני . העותרים עתרו לבג"צ לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים 2003 שקבע קיצוצים גדולים בקצבות הבטחת הכנסה : בצד העובדתי העותרים טוענים שהקיצוצים בהבטחת ההכנסה שבחוק ההסדרים 2003 ידרדרו אוכלוסיות גדולות אל מתחת ליכולת קיום 114 מזערית . בצד המהותי נטען ש"החלטות הממשלה לשנות את מדיניות ההעברות והרווחה בצורה דרמטית כל כך שקולות לשינוי יסודי של המשטר הכלכלי . ההחלטות תגרומנה לשינוי כה יסודי במשטר הכלכלי עד שאפשר לדבר על שינוי מבני הדומה לשינוי חוקתי" . כן טוענים העותרים בנושא המהותי ש"בגרעיניותה ובמרכזיותה באמנה החברתית , ניתן להשוות את הזכות לקיום מינימלי לזכות לבחור ולהיבחר . פגיעה בסדר גודל כזה בזכות לבחור ודאי הייתה מובילה להתערבות . "שיפוטית היבט נוסף שהעותרים מעלים לביטול החוק נוגע בפגמים מהותיים בהליכי חקיקה הנשענת על חוק ההסדרים , הפוגעים בהליכים דמוקרטיים : העותרים טוענים שההחלטה התקבלה במחטף , ללא שמיעת מומחים וללא אפשרות של דיון ציבורי . תשובת המדינה ( שניתנה באמצעות פרקליטות המדינה לשתי העתירות במשותף < דחתה 112 בג"צ , 366 / 03 לעיל הערה . 106 כותבת מאמר זה סבורה שהחלטת העותרים לנקוט במושג " קיום אנושי מינימלי" מצמצמת מדי , שכן האמנות הבינלאומיות והאירופיות משתמשות בניסוח של '' רמת חיים סבירה" או '' תנאי קיום הולמים . '' השיקול למזעור התביעה , כדי להגדיל את הסיכוי שהבג '' צ יתקבל על ידי בית המשפט הגבוה לצדק , עלול לפגום במאבק הציבורי והחקיקתי שנועד להבהיר כי אין די בקיום אנושי מזערי , שכן הוא נוגד את עקרונות הצדק החלוקתי , המדגיש את הפערים בחברה , ולא את הקיום המזערי בלבד . 113 בג"צ , 888 / 03 לעיל הערה . 106 כאמור , שתי העתירות אוחדו . 114 בג"צ , 366 / 03 לעיל הערה , 106 חוות הדעת המצורפת של פרופסור אברהם דורון וד"ר ג'וני גל . 115 שם , חוות הדעת המצורפת של פרופסור אריה ארנון , שהוא גם אחד העותרים . 116 לטענת העותרים , מחקרם של נחמיאס וקליין העלה כי ההליך הנקוט בחוק ההסדרים במשק המדינה פגום , והוא פוגע בעקרונות יסוד ובפרקטיקות דמוקרטיות : בחוק ההסדרים יש סטייה מנורמות שלטון דמוקרטיות בסיסיות , כגון מתן דין וחשבון , ( accountability ) שקיפות ( transparency ) ומערכת אפקטיבית של בלמים ואיזונים בתהליך של עיצוב המדיניות הציבורית בכלל והתחיקה בפרט . לפיכך , טוענים העותרים , הפרקטיקה של חקיקה בחוק ההסדרים לקויה מהותית מבחינה דמוקרטית .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help