sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:228

ביקורת פנימית זו היא ההסבר לכך שהאגודה לזכויות האזרח , שהטביעה חותם עז בקידום זכויות האזרח בישראל , החלה לפעול בתחום הזכויות החברתיות הכלכליות רק בשנות התשעים , וגם פעילות זו היתה הדרגתית . ניתוח העתירות שהגישה האגודה בעשור האחרון מורה עדיין על שימת דגש אזרחי ופוליטי חזק בעבודת האגודה . עם זאת נראה כי מפנה חשוב במדיניות בפועל של האגודה חל עם הגשת בג"צ משותף של האגודה לזכויות האזרח ו"עמותת מחויבות לשלום וצדק , "חברתי בשנת , 2003 שבו מועלות טענות חשובות הנוגעות במעמדן של זכויות חברתיות כלכליות בישראל . אי התמקדות מספקת בזכויות חברתיות כלכליות מאפיינת לא רק את האגודה לזכויות האזרח , אלא גם את עבודתם של ארגונים התנדבותיים אחרים . למעשה , הארגונים החוץ ממשלתיים המרכזיים בציבוריות הישראלית - , "בצלם" "שלום , "עכשיו "גוש , "אמונים " התנועה לאיכות השלטון" ו"התנועה למען חוקה לישראל" - בחרו להתמקד בסוגיות שלום , ביטחון , גבולות ותקינות סדרי השלטון במדינה , ולא במאבקים חברתיים כלכליים . יתר על כן , גם ארגונים חוץ פרלמנטריים חברתיים בישראל , כגון ארגוני הנשים וכגון תנועות על פי מכנה משותף דתי אל" > , "המעיין "התנועה הרפורמית" ו"התנועה המסורתית , ( "קונסרבטיבית מתמקדים בעיקר בעשייה החברתית ופחות בעיצוב המדיניות החברתית . לחלופין , הם מפנים את משאביהם להשתתפות במאבקים נגד קיצוצים בתקציב המדינה המיועד לשירותים חברתיים , ועוסקים פחות במאבקים כוללים של עיצוב מדיניות . צלע חשובה נוספת בחברה האזרחית בכלל ובישראל בפרט הם ארגוני העובדים . ההסתדרות , שהיתה גורם מוביל בעיצוב הכלכלה והחברה בישראל מראשית הקמתה , בשנת , 1920 לא התייצבה ככוח מוביל במאבק על חוק יםוד : זכויות חברתיות . יש לכך כמה הסברים . ראשית , ההסתדרות אוחזת בתפיסה עקרונית שלפיה יחסי העבודה בישראל צריכים להיות מושתתים על הסכמים קיבוציים , תוך משא ומתן ישיר בין הממשלה , המעסיקים והעובדים , ללא הישענות על חקיקה ובתי המשפט . על כן אין היא תומכת באופן מסורתי בהסדרי חקיקה בתחום העבודה . שנית , חלק מהמהלך לקידום חוקי היסוד התרחש בתקופה שבה נחלשה ההסתדרות הן מבחינה כלכלית ( עם הפרטת חברת העובדים , ( הן מבחינה 104 בשנת 1991 הוציאה האגודה לזכויות האזרח מקראה , שייעודה מטבעה הינו חינוכי ומטרתה להקנות ערכים וידע , שהתמקדה רק בהיבטים האזרחיים הפוליטיים של זכויות האדם , על כך כתב אטלן את מאמר הביקורת "זכויות האדם והאזרח בישראל - , "מקראה לעיל הערה 105 . 1 לעיל הערה , 103 בעי 106 . 147-144 בג"צ 366 / 03 עמותת מחויבות לשלום וצדק חברתי נ' שר האוצר , ובג"צ 888 / 03 רובינובה נ' המוסד לביטוח לאומי . שני הבג"צים אוחדו .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help