sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

ההצעה בנויה משלושה חלקים ; החלק הראשון , סעיפים 1 ו , 2 הוא התשתית הכללית , והוא מנוסח באופן זהה לסעיפים אלה בחוקי היסוד המגינים על כבוד האדם וחירותו ועל חופש העיסוק ( כפי שתוקנו . ( החלק השני , סעיפים 3 עד , 5 הוא החלק המהותי , שדן בסוגיות המרכזיות הנוגעות בהגנה על זכויות חברתיות וכלכליות : הגדרת הזכויות החברתיות , קביעת אופן מימושן של הזכויות והמגבלות להחלתן . מצויות בו גם הוראות ספציפיות בנוגע לשתי זכויות - זכות ההתארגנות של העובדים והמעבידים וזכות השביתה . החלק השלישי של ההצעה , סעיפים 6 עד , 11 הוא החלק המשפטי והפרוצדורלי המסדיר את מעמדו של החוק ונוקשותו . השוואה בין הצעת החוק הממשלתית לבין הצעות החוק הפרטיות המרחיבות מלמדת שהחלקים הראשון והשלישי של הצעות החוק השונות דומים בעיקרם . ההצעות הפרטיות מרחיבות בעיקר את החלק השני של הצעת החוק , כפי שנראה להלן . . 1 המידה והסבירות של הפערים החברתיים שחולמים את מדינת ישראל ( תוספת לסעיף ( 3 בניסוח של הצעות החוק הפרטיות של חברת הכנסת ענת מאור ( שהוגשה יחד עם חברי כנסת אחרים < נקבע בסיפא של סעיף 3 כדלקמן : " זכויות אלה [ הזכויות החברתיות המנויות לעיל - ע' [ 'מ ימומשו בכפוף למגבלות של סבירות ובכפוף ליכולתה הכלכלית של המדינה , ובלבד שעקב מגבלות אלה לא ייווצרו פערים חברתיים בי / שכבות האוכלוסייה אשר אינם הולמים את ערכיה של מדינת-ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית השואפת לחברה צודקת " . ( ההדגשה שלי - ע' < . 'מ להערכתי , זה הבדל משמעותי ביותר . נוסח מוצע זה של סעיף 3 טומן בחובו שני רעיונות מרכזיים . הראשון : גם אם יש מקום להכיר באילוצים ובמגבלות כלכליים של המדינה , ההתחשבות באילוצים אלה אינה בלתי מוגבלת ; השני : תפקידו של חוק היסוד הוא לצמצם פערים חברתיים . עמדה אחרונה זו נשענת על תיאוריות של צדק בהוגנות ושל צדק חלוקתי . בתפיסה חברתית הרואה את "הזכות לקיום מינימלי" כקוד חברתי מספק אין 61 הצעות החוק הפרטיות שנתייחס אליהן הן של חברת הכנסת מאור ואחרים ושל חבר הכנסת פרץ , בהיותן המרכזיות מבין הצעות החוק הפרטיות . 62 תרומה משמעותית לפיתוח תורת הצדק המודרנית יש לחיבורו של ג'ון רולס : . TheoryofJustice ( Cambrid ge , Mass ., 1971 ) j . Rawls A

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help