sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

שהיא בעלת משמעות ארצית או לאומית אם לנושא המימון השפעה מיוחדת ונפרדת על הציבור שבתחומיהן מעבר למשמעות הארצית או . 160 "הלאומית דוגמה אחרת לבחינת הלגיטימיות שבהטלת תשלומי חובה בהתבסס על ההערכה מהי התיאוריה המתאימה להתארגנות הספציפית שבה מדובר היא עניין פרי העמק . בית המשפט קבע שם כי כוחה של אגודה שיתופית להטיל תשלומי חובה על חבריה מוגבל לאותם סכומים הנחוצים למימון תחומי הפעילות של השיתוף בין החברים : "הקואופרציה יונקת חיותה מהרצון להדדיות , לעזרה ולשוויון באותו תחום רחב שבמסגרתו פועל השיתוף . תחום זה אינו משתרע על כלל הקיום האישי " . לפיכך נקבע : "דווקא ההכרה באדם ובכבודו היא המצדיקה , אף מנקודת מבטה של שיטת הקואופרציה עצמה , מתן חסינות לחבר הבודד מפני כוחו של הרוב . גם אם האגודה השיתופית מבוססת על קואופרציה ולא על קפיטליזם , היא חייבת לכבד את האוטונומיה של היחיד ואת רכושו . קואופרציה אינה מבוססת על הלאמת רכוש הפרט , ואינה נשענת על כוח הרוב , בניגוד לדעת היחיד , להפקיע את רכושו של הפרט . ... הרוב [ אינו רשאי , [ למען רווחתו המשותפת של הכלל , לרדת לנכסי המיעוט " . במקרה זה מדובר למעשה בפרשנות של החוזה שבו התקשרו החברים שהצטרפו לאגודה השיתופית ( תקנון האגודה , ( תוך התבססות על קביעה מהי "החוקה הכלכלית" של התארגנות מסוג זה , כפי שהתגבשה לאורך השנים ( ולאו דווקא כפי שהתבטאה במפורש בתקנון . ( צורת הנמקה דומה ( שהובילה אומנם לתוצאה שונה ) מוחלת לא אחת בנוגע לחופש הפעולה של בעלי דירות בבית משותף ולהיקף סמכויותיה של אספת בעלי הדירות לכפות על בעלי הדירות תשלומי חובה שונים . התפיסה המנחה בהקשר זה מבוססת , שוב , על הערכת מאפייניה של ההתארגנות שבה מדובר , קרי חוקתה הכלכלית : "בית משותף יוצר מעין חיים בצוותא של בעלי הדירות - חיים קומונאליים - והקניין שיש לכל בעל דירה לעצמו , כפוף לא אחת להגבלות [ שונות ... . [ הרוכש דירה בבית משותף ... מעלים עליו כי הסכים מראש לוותר על חלק מן האוטונומיה הקניינית הקנויה לו , וכמו היקנה חלק מזכויותיו למסגרת 160 שם , בע' 15-14 ( השופט ש' לוין . ( לעומת זאת , לפי עמדת המיעוט ( השופטת דורנר '' , < מכלול התחיקה מלמד ... כי הרשות המקומית [ מוסמכת ] לספק לציבור בתחום שיפוטה שירותים מוניציפליים [ בלבד ; " [ שם , בע' . 18 ראו גם עניין יקותיאלי , לעיל הערה , 46 בע' 706 ( השופט חשין : < "רשות מקומית ... תידרש לענייניה המיוחדים ובה בעת תזהיר עצמה מטיפול בעניינים שטיבם כלל מדינתי הוא " . ( לכן נשללה סמכותה של רשות מקומית להעניק הקלות בתשלום מיסיס שתכליתן קידום אינטרסים לאומיים 161 ( . עניין פרי העמק , לעיל הערה , 42 בע' 550 ( השופט ברק 162 . < שם , שם .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help