sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

להתארגנות המסוימת . זיהוי החוקה הכלכלית של קהילה הוא עניין סבוך , במיוחד כאשר מדובר בקהילה גדולה דוגמת מדינה . עם זאת , הטיעונים הלגיטימיים לתמיכה בתיאוריה מסוימת כזו המבטאת את החוקה הכלכלית של הקהילה מוגבלים : הטיעונים הלגיטימיים הם אלה המבוססים על הכללה של ממצאים אמפיריים , ולפיכך על המידה שבה התיאוריה מצליחה לתמוך בפרקטיקה המקובלת ; ועל זיהוי הבחירות הערכיות וההערכות האמפיריות המאפיינות את הקהילה שבה מדובר . לעומת זאת , טיעונים בלתי לגיטימיים בהקשר זה הם אלה המתייחסים להשפעה של התיאוריה על אינטרסים אישיים של פרטים או מגזרים מסוימים ; וטיעונים שעניינם התוכן הראוי , מבחינה מוסרית , של ההכרעות הערכיות הרלוונטיות לגיבוש התיאוריה . אכן , ניתן לסבור כי היומרה שניתן בכלל לזהות חוקה כלכלית מוגדרת כלשהי של קהילה נתונה הינד , חסרת בסיס . לפי טיעון זה , סביר להניח כי הפרקטיקה הקיימת אינה מבוססת על תיאוריה אחת כלשהי של מימון ציבורי , ולפיכך הגדרתה של תיאוריה מסוימת כזו ה"נכונה" מבחינה אמפירית הינה מוטעה בהכרח ואף מטעה . המענה שאני מציע לטיעון זה פוסע במידה רבה בעקבות גישתו של דבורקין באשר לדרך שבה ראוי לפרש את המשפט . לשיטתו של דבורקין , יש לפרש את המשפט בהתאם לתיאוריה ( הפוליטית ) המסבירה בצורה הטובה ביותר את מכלול ההסדרים הנוהגים במסגרתו . אף שההסדרים השונים נקבעו על ידי מחוקקים ושופטים שונים , בהתבסס על תפיסות עולם ומטרות שונות ולעיתים אף מנוגדות , יש לפרש את המשפט מתוך מחויבות להנחה כי יש בו עקביות . מחויבות זו משרתת את "רוח החוק" ואת תפקידו כמוסד חברתי . בהקשר הנידון כאן , יצירת מחויבות > ולו רופפת , כפי שנראה מייד ) לתיאוריה אחת של מימון ציבורי , המסבירה בצורה הטובה ביותר את הפרקטיקה הנוהגת , מבטאת את השאיפה שההכרעות החברתיות יתבססו על עמדה עקרונית באשר לתנאים שבהם מוצדק לספק מימון ציבורי , ולא על האינטרס האישי של מקבל ההחלטה . 151 הכוונה כאן להשפעות חלוקתיות "פרטיות" של התיאוריה . אלה מובחנות מהשפעות חלוקתיות , "כלליות" כלומר השפעות על אופן חלוקת העושר בחברה , המהוות מאפיין מרכזי של תיאוריה של מימון ציבורי . ההשפעה החלוקתית ה"כללית" הרצויה של מימון ציבורי מהווה , כאמור לעיל , הכרעה ערכית חשובה בגיבושה של תיאוריה של מימון ציבורי . ממילא , גיבוש החוקה הכלכלית חייב להיעשות בהתחשב בהערכה מהו תוכנה של הכרעה זו בקהילה מסוימת . 152 ראו למשל : . Dworkin , supra note 144 זו גישה המבוססת במידה רבה על תפיסת המשפט של ובר , שלפיה המשפט יכול להגשים את תכליתו כמוסד חברתי רק אם הוא מאופיין ביציבות , סדירות ועקביות . ראו : . 1968 ) 655-657 M . Weber On Law in Economy and Society ( New York ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help