sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

חובת המדינה לספק מימון ציבורי למוצרים החיוניים לשם קיום בסיסי בכבוד . ביטוי מובהק לגישה זו נתן השופט זמיר בפסק דינו בבג"צ 164 / 97 קונטרס בע"מ נ' משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ : "אין לומר כי תפקיד השלטון הוא לכבד את זכויות האדם . נקודה ... . זהו רק אחד התפקידים . יש לומר גם , בנשימה אחת , שתפקיד נוסף הוא לקדם את רווחת האדם . כל אדם . ... אסור שזכויות האדם ישמשו רק את האדם השבע . צריך שכל אדם יהיה שבע , כדי שיוכל ליהנות , למעשה ולא רק להלכה , מזכויות האדם . זהו תפקיד משולב " . סיכומו של דבר , גורם מרכזי בגדר הבחירה בתיאוריה של מימון ציבורי הוא העמדה הננקטת באשר לאיזון הראוי בין חירות הפרט ורווחתו לבין האינטרס הציבורי . ככל שרבה הנכונות לאפשר פגיעה באינטרסים של הפרט כדי לקדם את הרווחה החברתית ( ובוודאי אם אין מוכרת כלל קיומה של פגיעה בחירות הפרט כאשר מימון ציבורי מסופק למוצר , ( כן רבים המקרים שיהיה ניתן להצדיק בהם הספקת מימון ציבורי . 100 כך , למשל , הנשיא ברק לא שלל את האפשרות כי "ניתן להסיק מכבוד האדם את הזכות לסיפוק צרכים בסיסיים לקיום אנושי" > א' ברק פרשנות במשפט : פרשנות חוקתית ( תשנ"ד ) ;< 423 רע"א 4905 / 98 גמזו נ' ישעיהו , פ"ד נה 360 < 3 > ( לעניין פריסת חוב כאשר אין בידי החייב לשלם חוב פסוק במועדו : ( "כבודו של האדם כולל בחובו הגנה על מינימום הקיום האנושי ... אדם המתגורר בחוצות ואין לו דיור , הוא אדם שכבודו כאדם נפגע ; אדם הרעב ללחם , הוא אדם שכבודו כאדם נפגע ; אדם שאין לו גישה לטיפול רפואי אלמנטרי הוא אדם שכבודו כאדם נפגע ; אדם הנאלץ לחיות בתנאים חומריים משפילים הוא אדם שכבודו כאדם נפגע " . ( שם , בעי 367 ( הנשיא ברק < . < ( עם זאת , כפי שדותן ( לעיל הערה ( 3 מציין , הכרה זו שימשה לצורך הגנה , "שלילית" ולא לשם הטלת חובת פעולה על המדינה ;( בג"צ 7351 / 95 נבואני נ' השר לענייני דתות , פ"ד מ 132-131 , 89 < 4 ( השופט זמיר : ( " העיקרון הדמוקרטי [ וזכויות אדם הנגזרות ממנו ] חייבים לחיות בצוותא ... יחד עם שיקולים אחרים , מהם שיקולים מעשיים שאין להם עילה של עיקרון נעלה , כדי לשרת את המטרה המשותפת , כלומר את האדם . כך , למשל , העיקרון הדמוקרטי ... צריך לפנות מקום לצדו לשיקולים מעשיים של אספקת שירותים כמו בריאות , חינוך ותחבורה באופן יעיל וברמה נאותה " . גישה זו מיושמת , למשל , בנוגע לזכות לייצוג על ידי עורך דין במימון ציבורי : רע"א 6810 / 97 בן שושן נ' בן שושן , פ"ד נא ; 379-378 , 375 < 5 > י' רבץ "הזכות לייצוג וסיוע משפטי בהליך אזרחי" המשפט ו ( תשס"א ) . 225 101 בג '' צ 164 / 97 קוגטרם בע"מ נ' משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ , פ"ד נב 340 , 289 < 1 > ( להלן : עניין קונטרם . ( לדיון בעמדה זו ראו ג' גוטנובניק "הקהיליה הליברלית וזכויות רווחה כזכויות יסוד : עיון בהלכת קונטרם" ספר יצחק זמיר על משפט , חברה ופוליטיקה ( תשס"ד ) > טרם פורסם . (

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help