sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

אלה נועדו להבטיח שההכרעה בסוגיות הנידונות תבטא את עמדת הציבור , באמצעות נציגיו בכנסת . האכיפה של מגבלות אלה בדרך של ביקורת שיפוטית אינה מעוררת קשיים מיוחדים , שכן במסגרתה , הביקורת השיפוטית אינה מכוונת להחלפה של ההליך הפוליטי , אלא דווקא לחיזוקו . אכיפת מגבלות אלה מאפשרת לבית המשפט להימנע מלנקוט עמדה באשר לתוכן ההכרעות השלטוניות . בישראל , המגבלה העיקרית בהקשר זה היא זו הנובעת מסעיף ) 1 א < לחוק יסוד : משק המדינה , שם נקבע כי החלטה על הטלת מיסים , אגרות ותשלומי חובה אחרים ועל שינוי שיעוריהם חייבת להיעשות בחוק או על פי חוק . הגבלה זו , הנגזרת מעקרון שלטון החוק , מבטאת את התפיסה שלפיה החלטה בדבר הטלת מיסים והספקת מימון ציבורי למוצרים מסוימים צריכה להתקבל על ידי גוף שניתן בו ייצוג לעמדות הציבור . היא נגזרת גם מן ההכרה בזכות לקניין . בהתאם , מוחלת הגבלה דומה , בשינויים המתאימים , גם כאשר מדובר בהטלת תשלומי חובה במסגרת התארגנויות אחרות . דרישה דומה נקבעה גם בנוגע לקביעת אופן השימוש בכספי המיסים ; לפי סעיף 3 לחוק יסור ; משק המדינה , המוצרים והשירותים שלהם יסופק מימון ציבורי ייקבעו בחוק - חוק התקציב . מגבלות מבניות נוספות נובעות . Constitution" 44 u . Chi . L Rev . ( 1976 ) 275 לעיתים משתמשים בהקשר זה במונח "חוקה כלכלית" כמסגרת כוללת של המגבלות המוסדיות המוטלות על מקבלי החלטות כלכליות , כגון הוראות המבטיחות את עצמאות הבנק המרכזי בקביעת המדיניות המוניטרית , הגבלות בדבר היקף הגירעון בתקציב וכדומה : . Repeal of a Federal Budget Amendment" 35 Tulsa L . J . ( 2000 ) 353 ( 200 1 ) 3 ; B . T . Ishikawa "The Stealth Amendment : The Impending Ratification and Economic Regime , and Long-Term Inflation" 12 Constitutional Political Economy P . Bernholz "Monetary Constitution , Political- 40 לדיון בהוראה זו ראו , למשל , בג '' צ 1640 / 95 אילנות הקריה ( ישראל ) בע"מ נ' ראש עיריית חולון , פ '' ד מט . 582 < 5 > ההגדרה המקובלת של מס בהקשר זה היא "לקיחה שלטונית , שהתמורה לה אינה שוות ; "ערך אי יורן "היקף ההגנה החוקתית על הקניין וההתערבות השיפוטית בחקיקה כלכלית" משפטים כה > תשנ"ז < . 449 , 443 41 ראו א' ברק "החוקה הכלכלית של ישראל" רבעון לכלכלה < 1 > 98 ( תשנ '' ח < . 8 , 7 42 ראו למשל , לעניין חיוב חבר באגודה שיתופית בתשלומי חובה , ע"א 524 / 88 "פרי , "העמק אגודה חקלאית נ' שדה יעקב , פ"ד מה 529 < 4 > ( להלן : עניין פרי העמק . ( 43 ראו בהקשר זה גם סעיפים 40 ו 41 לחוק יסודות התקציב , . 1985-ה"תשמ בדרך זו בא על פתרונו , באופן חלקי בלבד , הקושי הנובע מן ההכרה הרחבה בסמכותה של הממשלה להעניק כספים ולספק מוצרים ושירותים אף בלא הסמכה מפורשת לכך בחוק , וזאת מכוח סמכויות הממשל הכלליות שלה ( ומכוח הוראת סעיף 40 לחוק יסוד : הממשלה . ( להכרה בסמכות " טבועה" זו של הממשלה ראו , למשל , בג '' צ 287 / 91 קרגל בע"מ נ' מנהלת מרכז השקעות ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help