sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

אולם הנחת היסוד של הדיון המובא כאן שונה . עקרונות יסוד של משטר דמוקרטי מחייבים כי אופן קבלת ההחלטות בנוגע למימון ציבורי יוביל לכך שההכרעות יבטאו את תפיסת הצדק המהותית המועדפת על הציבור . בהקשר הנידון כאן , ההנחה היא שהכרעה בדבר מימון ציבורי של מוצרים הינה צודקת אם היא מבטאת יישום של "התיאוריה של מימון ציבורי" שהציבור הרלוונטי דוגל בה . במילים אחרות , השאיפה היא שההכרעה תבטא את עמדתו העקרונית של הרוב הרצון" ) הכללי" של כל אחד מחברי הקבוצה ( באשר למוצרים שראוי לספק להם מימון ציבורי . החלתה של אמת המידה האמורה נועדה לקדם שני יעדים מרכזיים : האחר , הנגזר מעקרון שלטון החוק , הוא כי הכרעות בדבר מימון ציבורי יבטאו עקביות , כלומר יישום של תיאוריה מסוימת של מימון ציבורי , ולא יתבססו על שיקולים חלוקתיים צרים או על אינטרסים אישיים ( או קבוצתיים ) של מקבלי ההחלטות . היעד האחר , הנגזר מעקרונות יסוד של משטר דמוקרטי , הוא שתוכנה של התיאוריה של מימון ציבורי המיושמת יבטא את ההעדפות של הציבור הרלוונטי , ולא יתבסס על ההעדפות של גורם ריכוזי כלשהו . בשורות הבאות אנסה להראות כי הענקת שיקול דעת בלתי מוגבל לציבור עצמו , או לגורם ריכוזי כלשהו , להכריע בסוגיות בדבר מימון ציבורי אינה צפויה להניב הכרעות ראויות . דרך זו אינה מבטיחה כי ההכרעות יתקבלו בדרך המבטאת יישום עקבי של תיאוריה כלשהי של מימון ציבורי . כך גם הדרך השנייה , שלפיה היקפו של שיקול הדעת של מקבלי ההחלטות מוגבל מכוח ההכרה בזכויות חברתיות ואכיפת ההגנה עליהן בדרך של ביקורת שיפוטית . דרך זו מעוררת קושי בעיקר בנוגע ליעד השני שהוזכר לעיל , בדבר מתן ביטוי להעדפות הציבור הרלוונטי . 15 ז' ז' רוסו על האמנה החברתית > תשנ 0 '' ( פורסם במקור בשנת . 61-43 ( 1762 16 השאיפה לעקביות בהכרעות שלטוניות היא חלק מן הדרישה ל"צדק פורמלי" בפעילותה של כל רשות שלטונית : . Rawls , supra note 13 , at pp . 55-60 , 235-242 מכאן החובה המוטלת על רשויות שלטוניות לקבוע מראש אמות מידה כלליות להפעלת סמכויותיהן . ראו למשל , בג"צ 780 / 83 ישיבת תומכי תמימים מרכזית נ' מדינת ישראל ( לא פורסם ;( בג"צ 59 / 88 צבן נ' שר האוצר , פ"ד מב 705 < 4 > ( להלן : עניין צבן ;< בג"צ 637 / 89 חוקה למדינת לישראל , עמותה נ' שר האוצר , פ"ד מו ; 191 < 1 > בג"צ 26 / 01 עירית רחובות נ' שר הפנים ( טרם פורסם ) ( להלן : עניין עיריית רחובות . ( ראו גם י' דותן "החובה לקבוע כללים מינהליים" משפטים כג > תשנ"ד < . 437 17 למשל , דיין אורבך , לעיל הערה , 9 בע' : 396-395 "מטרתה של המסגרת המדינית ... לגלות את 'רצונה הקולקטיבי' של הקהילה , לנסח מטרות ציבוריות " . ראו בהקשר זה : . F . I . Michelman Brennan and Democracy ( Princeton , 1999 ) 14-16

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help