sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

ההכרה בזכותו של אדם לסיפוק צרכיו הבסיסיים משמעה , מניה וביה , הטלת נטל על השלטון לפעול לסיפוק צרכים אלה . מכאן הזיהוי המקובל בין הכרה בזכויות חברתיות לבין רמות ההגנה השנייה והשלישית , שגם אם אינו מדויק לחלוטין , אין הוא כה רחוק מן האמת . חיבור זה מתמקד בסוגיית היקפה של החובה המוטלת על המדינה לספק את צרכיו של האדם , סוגיה הקרובה כאמור במהותה לשאלה אם ראוי להכיר בזכויות חברתיות . מטרת הדברים היא לדון בשאלה מהי הדרך שבה יש להכריע בסוגיית היקפה של החובה המוטלת על המדינה ( או על קהילות קטנות יותר שבידיהן סמכויות שלטוניות , כגון רשות מקומית , בית משותף , ועד הורים , ועד עובדים וכדומה ) לספק את צורכי הציבור . לפי התפיסה המקובלת , הבחירה הנדרשת היא בין שתי גישות עיקריות : האחת , ההכרעה בסוגיה האמורה צריכה להיעשות בהתאם ל"כללי המשחק" המקובלים במשטר דמוקרטי ; האחרת , יש להכיר ב"זכויות חברתיות" כבזכויות יסוד בעלות מעמד חוקתי , המגבילות את היקף שיקול הדעת של הרוב בציבור ושל רשויות השלטון בהקשר הנידון . תכלית הדברים המובאים כאן היא להצביע על אפשרות שלישית . נקודת המוצא של הטיעון דומה לזו של הגישה השנייה , בדבר "שיח של , "זכויות ולפיה יש מקום להתוות את אופן ההפעלה של סמכות ההכרעה של הציבור או של נציגיו בנוגע להיקף המוצרים והשירותים שעל המדינה לספק . הותרת חופש פעולה מלא בהקשר זה למקבלי ההחלטות ( הרוב או נציגיו ) עלולה להניב תוצאות לא ראויות . גישת הזכויות מכוונת להתוות את אופן הפעלתו של שיקול הדעת השלטוני באמצעות תחימת היקף הפרישה של הזכויות החברתיות ( הקביעה אילו הם אותם מוצרים ושירותים המהווים "צרכים בסיסיים" של האדם < ואכיפת ההגנה על הזכויות בדרך של ביקורת שיפוטית . אולם הכרה עקרונית בחובה המוטלת על המדינה להגן על זכויות חברתיות ולספק צרכים שונים של הציבור אינה מהווה הנחיה מספקת שניתן לבסס עליה ביקורת שיפוטית . נדרשת עוד שורה של הכרעות ערכיות וקביעה של סדרי עדיפויות בתקציב שאינן נובעות מעצם ההכרה החוקתית בזכויות חברתיות . ההצעה המובאת כאן מכוונת להתמודד עם קושי זה : מצד אחד מוצע מתווה לאפיון מפורט יותר של אופן הפעלתו של שיקול הדעת השלטוני באשר להספקת מימון ציבורי של מוצרים ; אך מצד אחר מוצע להסיט את מוקד הפיקוח על אופן הפעלתו של שיקול הדעת השלטוני מן המישור השיפוטי למישור הציבורי . בהיבט הראשון , הטענה היא שיש למקד את הדיון בגיבושה של "תיאוריה של מימון . "ציבורי המימוש של זכויות חברתיות מתבטא בהספקת "מימון ציבורי" למוצרים מסוימים , כלומר חיוב כלל הציבור לממן את הספקת המוצר , תוך העמדת המוצר לשימוש חופשי של הציבור . בהתאם , המענה לשאלה מהו היקף המימוש הראוי של זכויות חברתיות נגזר מתוך " תיאוריה של מימון . "ציבורי תיאוריה זו היא אוסף התנאים שבהתקיימם ( ורק אז < מוצדק

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help