sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

פחות ( כגון הקביעה כי פלוני לא יוכל להיבחר למשרת נשיא המדינה בשל היותו ערבי או הקביעה כי פלונית לא תוכל לשרת כטייסת קרב בשל היותה אשה < . אולם ברי כי לא כל דיפרנציאציה על בסיס כלכלי יוצרת פגיעה בכבוד האדם . העובדה שאלמוני נוסע לחוץ לארץ שש פעמים בשנה אינה מהווה - כך נראה לי - פגיעה בכבוד האדם של פלוני שלא ביקר בחוץ לארץ מעודו משום שאין לו האמצעים לכך . במילים אחרות , המושג "כבוד האדם" מכיל בתוכו במידה רבה את הדיכוטומיה הבסיסית שהצבעתי עליה בין זכויות פוליטיות לבין זכויות בתחום הכלכלי החברתי . אכן , טיעונים לטובת זכויות חברתיות המבוססים על המושג "כבוד האדם" עשויים להוביל אותנו לתוצאות שונות במידה מסוימת מאלה הנובעות מהתיאוריה ההליכית של הדמוקרטיה הליברלית שהצגתי לעיל . ייתכן בהחלט שאגד הזכויות הכלכליות החברתיות המתחייב ממונח זה רחב יותר במובנים מסוימים מהזכויות הנובעות מהטיעון שהצגתי לעיל , והן כוללות בחובן גם , למשל , את הזכות לתעסוקה או את הזכות להורות , זכויות שההכרה השיפוטית בהן נושאת עמה משמעויות חלוקתיות נרחבות למדי . אולם יש לשים לב שגם תפיסת הזכויות 34 ראו בג"צ 453 / 94 שדולת הנשים בישראל נ' ממשלת ישראל , פ"ד מח ; 524-521 , 501 < 5 > בג"צ 4541 / 94 מילר נ' שר הביטחון , פ"ד מט 133-131 , 94 < 4 > ( להלן : עניין מילר . ( 35 לטיעון מעניין הנוגד לכאורה את הטענה בטקסט ראו א' מרמור "הערך האינטרניזי של שוויון כלכלי" צדק חלוקתי בישראל > מ' מאוטנר עורך , תשס"א ) . 51 מרמור טוען כי אמות המידה הערכיות לגבי קיומה של רמת צרכים "מינימלית סבירה" כתנאי לאפשרותו של אדם לקיים חיים אוטונומיים אינן מוחלטות , אלא תלויות בזמינותם של משאבים שונים בחברה נתונה . טיעון זה עשוי להוליך למסקנה כי האוטונומיה ( וכבוד האדם בעקבותיה ) של אדם שחי בחברה שבד , כולם נוסעים לחוץ לארץ פעמים אחדות בשנה נפגעת כתוצאה מכך שלו עצמו אין אפשרות לנסוע לחוץ לארץ ( הגם שצרכיו הבסיסיים בתחום המזון , החינוך , הבריאות ואף התרבות מסופקים . ( אולם גם מרמור אינו טוען כי מקו טיעון זה נובעת זכות לשוויון כלכלי מוחלט , אלא רק לשוויון "ברמה סבירה" כלשהי , וגם הדרישה הזאת היא לדידו בבחינת "אידיאל , "מנחה להבדיל מעיקרון מחייב > שמ , בע' . ( 64 בהתאם , נראה לי כי אין בכך כדי לשנות את המסקנות שהעליתי בטקסט לגבי תפקידה של המערכת השיפוטית ביחס להגשמת עקרונות של שוויון כלכלי . 36 לעניין הזכות לתעסוקה כנובעת מכבוד האדם ראו ר' בן ישראל "צדק חברתי בעידן בתר העבודה : צדק חלוקתי בחלוקת העבודה במאה העשרים ואחת '' צדק חלוקתי בישראל > מ' מאוטנר עורך , תשס"א ) , 309 בעי 327 ואילך ; מונדלק , לעיל הערה , 2 בע' . 266-265 לעניין הזכות להורות כנובעת מהמושג "כבוד האדם" ראו דנ"א 2401 / 95 נחמני נ' נחמני , פ"ד נ . 724 , 661 < 4 >

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help