sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

ששופטים או בתי משפט מביעים ביחס לסוגיות מהסוג הראשון ( למשל בנוגע לפרשנות סעיפים בחוק הביטוח הלאומי או בחוק לימוד חובה , ( 1949-ט"תש גם לגבי תפיסותיהם ביחס לסוגיות השייכות לתחום הדיון האחר ( למשל ביחס לסוגיית הזכות החוקתית לבעלות על אמצעי מחיה מינימליים כפי שהיא נגזרת מפרשנות סעיפים בחוקי היסוד ) . הנחה זו מעוררת לכאורה שאלות מיוחדות במציאות החוקתית בישראל , שבה התערבות בתי המשפט בקביעות המחוקק נעשית על בסיס של טקסט חוקתי חלקי וחסר ( וגם בכך עוד נדון להלן . ( כך או כך , הדיון בחלקים העיוניים של המאמר יעשה שימוש בהבחנה בין שני פנים אלה של הזכויות החברתיות . עם זאת , מטעמים שונים שעיקרם מתודולוגיים ואשר יובהרו בהמשך הדברים , ההקפדה על הבחנה זו בחלקים האמפיריים של המאמר תהיה מחמירה פחות . ג . תפקידם של בתי משפט בדמוקרטיות ליברליות - היבטים עיוניים גם מי שעוסק בהערכת מעורבותו של בית המשפט העליון בתחום הסוציאלי מנקודת מבט תיאורית אינו יכול לפטור עצמו מהתייחסות להיבטים התיאורטיים של סוגיה זו . הצורך בניתוח תיאורטי מקדים נובע מכמה סיבות . ראשית , הערכת פסיקתו של בית המשפט בתחום הסוציאלי תלויה במידה לא מועטה ברמת הציפיות של בעל ההערכה . רמת ציפיות מושפעת מהשקפתו העקרונית של הכותב לגבי תפקידו של בית המשפט במערך החברתי והחוקתי הכולל שבתוכו הוא פועל . במילים אחרות , ככל שהציפיות מבית המשפט בתחום הנורמטיבי נמוכות יותר , כן יירד "הרף" שבית המשפט צריך לעבור על מנת לקבל "ציון משביע רצון" מצד מבצע ההערכה . שנית , ובהתאם , אפילו אם הניתוח התיאורי נעשה בכלים מדעיים טכניים ( כגון ניתוח כמותי טהור , ( הניתוח עשוי עדיין להיות מושפע במקרים רבים מהנחות היסוד הערכיות של בעליו . אשר על כן , חשיפת התפיסה הערכית והעיונית של מבצע ההערכה חשובה , ולו מטעמים של גילוי נאות . לשני הטעמים הללו נוסף עוד טעם , והוא שלניתוח העיוני של הסוגיה , כפי שיוצג להלן , יש לדעתי ערך כשלעצמו , משום שהוא מכוון להצביע על היבטים שונים של הסוגיה הנידונה שלא הובאו בחשבון , לדעתי , או הוזנחו על ידי חלק ניכר מהמבקרים של בית המשפט העליון בתחום החברתי . אשר על כן , למרות מטרתו המרכזית של 11 ראו למשל מונדלק , לעיל הערה , 2 בעי , 221 המתייחס לפסיקה הנוגעת בפרשנות של חוק פיצוי נפגעי אסון טבע , , 1989-ט"התשמ ובוודאי שההיפך הוא הנכון , מבחינת "קל . "וחומר

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help