sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

ההבחנה בין "כללי המשחק" לבין פוליטיקה רגילה אכן חשובה . דיונים הנוגעים ברוב הצרכים המעשיים חייבים להיערך במסגרת "כללי , "המשחק וקריאת תיגר על הכללים צריכה להיות נדירה יחסית . נוסף על כך יש אמת בתובנה כי יצירת הבחנה זו הינה אחת הסיבות לפוליטיקה חוקתית . אנו מעגנים את כללי המשחק בחוקה על מנת שנוכל לקיים במסגרתה דיון נמרץ בדבר ההסדרים הרצויים . אך השתתת עדיפותן של זכויות אזרחיות פוליטיות על אינטרסים חברתיים כלכליים על נימוק זה יכולה להתברר כטענה מעגלית . נכון אומנם כי זכויות אדם הינן מועמדות בולטות להיכלל בחוקה ולהיחשב לחלק מכללי המשחק , אך מדוע יש להכליל רק זכויות אזרחיות פוליטיות בחוקה ? היש סיבה לא להכליל גם זכויות חברתיות כלכליות בסיסיות בגדר "כללי המשחק" שלנו ? לאדם שנאבק להשיג תנאי מחיה מינימליים אין חופש של ממש לחתור להשגת יעדים כלשהם . זכויות אזרחיות פוליטיות עשויות להנציח למעשה מצב שבו חלק מן האנשים חופשיים לממש את מטרותיהם ושאיפותיהם רק מפני שחייהם של אחרים נעדרי חופש זה לחלוטין . אם אכן זה המקרה , אזי זכויות אזרחיות פוליטיות רחוקות מלהיות ניטרליות . התיאוריה של זכויות האדם מתייחסת לצרכים אנושיים בסיסיים . היא אינה מעניקה עדיפות למשטר חברתי אחד על משנהו בדרך זו . משטר חברתי אכן נחוץ על מנת להגן על כל זכויות האדם , אך תוכנו של אותו משטר חברתי והדרך שבה הוא מגדיר את מחויבויותיו הבסיסיות אינם יכולים ליהנות מעדיפות באמצעות מהלך הגדרתי , שלפיו המשטר הקיים מוגן על ידי זכויות ואילו כל יתר התביעות נחשבות לאינטרסים גרידא . מדובר בסוגיה הפוליטית הבסיסית של כל חברה , ולא ניתן לפותרה באמצעות פנייה לאידיאל של זכויות אדם או על ידי הגדרה מסוימת של "כללי . "המשחק יש המנסים לגזור טיעון נוסף התומך בהגבלת הסטטוס של זכויות אדם לקטיגורית של הזכויות האזרחיות הפוליטיות מקריאה מסוימת של ההיסטוריה : על פי ניתוח זה , שיח הזכויות התחיל בציוויליזציה המערבית בסביבות המאה השבע עשרה . תפקידו העיקרי היה להגביל את כוחם של ממשלות ומלכים באמצעות הסדרים בנושאים אזרחיים פוליטיים קלסיים , ללא כל קשר לרווחת נתיניו של המעמד השליט . אין צורך לבחון מחדש את תקפותו של תיאור היסטורי זה , השנוי במחלוקת , שכן אין כל סיבה שנישלט כיום על ידי אילוצים הנובעים מן על הטענה כי מבחינה לוגית , אין לזכויות שכנגדן חובה כל עדיפות , ראו : . "The Primacy of Welfare Rights" 1 Social Philosophy and Policy ( 1984 ) 1 19 M . Golding 34 מסורת זכויות האדם , המודגמת על ידי לוק , ( Locke ) אכן מתרכזת בשאלה של גבולות הממשלה . אולם ניתן לטעון כנגדה כי החידוש היה בשיח הזכרות , אך ההתעניינות בנושאי רווחה ותיקה הרבה יותר מאשר ההתעסקות בחופש . ראו למשל : . Golding , supra note 33

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help