sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

את סיפוקן במישרין של זכויות אחרונות אלה , שכן הן נותרו בלתי מעוגנות בחוקות המדינתיות ובאמנות הבינלאומיות המרכזיות . הניסיון הישראלי ממחיש היטב את הטענה האמורה . הגם שבעשורים הראשונים לקיומה נשלטה ישראל על ידי מפלגות בעלות מכוונות סוציאליסטית , ואף על פי שהיא כללה שורה ארוכה של מנגנונים חברתיים המאפיינים מדינת רווחה , נקלטו בדין המקומי , כתוצאה מהשפעתן ההיסטורית של שיטות משפט זרות ( בעיקר הדין האנגלי ובדין האמריקאי , ( כמעט אך ורק זכויות מן הדור הראשון , שכונו בדרך כלל זכויות יסוד שאינן כתובות "עלי ספר" או משפט מקובל נוסח ישראל . גם חוקי היסוד שנחקקו בשנת 1992 לא כללו זכויות חברתיות . אף שבית המשפט העליון בישראל נכון בדרך כלל להטיל על המחוקק שורה ארובה של חובות פוזיטיביות בנוגע ליישומן של זכויות מן הדור הראשון ( למשל , בהקשר של עקרון השוויון , ( הוא לא גילה עד כה נכונות רבה לעשות מהלך דומה בנוגע לזכויות מן הדור השני , זאת , בין השאר , הואיל ומבחינה פורמלית לא נקלטו זכויות אלה ולא הוכרו על ידי חוקי היסוד . לטעמנו , המבחן המתאים לזיהוי ולתיחום של קבוצת הזכויות החברתיות נשואת ספר זה הינו מבחן משולב המורכב מכל המבחנים שצויינו לעיל , אם כי משקל מיוחד ניתן ל הקשר המשפטי"ההי םטורי שבו נוצרו הזכויות . לגישתנו , אין כיוס הבדלים אינהרנטיים מהותיים בין הזכויות מן הדור השני לבין הזכויות מן הדור הראשון : שתי קבוצות הזכויות נתפסות יותר ויותר כזכויות מעורבות בעלות רכיבים פוזיטיביים ורכיבים נגטיביים , וההבדל ביניהן הינו עניין של דרגה , ולא של מהות . גם אין הבדל מהותי מבחינת חשיבותן של הזכויות ומבחינת האפשרות של המערכת המשפטית להכיר בהן ( הגם שייתכן כי לגבי רכיבים פוזיטיביים המצויים בחלק מן הזכויות החברתיות , כמו בחלק מן הזכויות האזרחיות והמדיניות , מתחייב מודל יישום שונה מזה הנהוג באשר לרכיבי זכויות נגטיביים . ( נראה לנו איפוא כי אמת המידה המשמעותית המבחינה בין שתי קבוצות הזכויות מצויה במעמדן השונה בדין הפוזיטיבי בישראל , במדינות רבות אחרות בעולם ובמידה מסוימת גם בדין הבינלאומי . הכרה מוגבלת זו נובעת מסיבות היסטוריות בעיקרן , אך אין היא נובעת מנחיתות רעיונית מכוונת . המאפיינים הנוספים שנזכרו לעיל - אופי פוזיטיבי דומיננטי , כמו גם ייעוד סוציאלי של הגנה על שכבות אוכלוסייה חלשות - מהווים אמות מידה משלימות 24 כך , למשל , חופש הביטוי הוכר בפסק הדין המפורסם בבג"צ 73 / 53 חברת "קול העם" בע"מ נ' שר הפנים , פ"ד ז , 871 שם צעד השופט אגרנט בעקבות פסיקה אמריקאית בנושא חופש הביטוי . וראו ע' שפירא "בית המשפט העליון כמגן זכויות היסוד של הפרט בישראל - מבצר משוריין או נמר של נייר " ? עיוני משפט ג ( תשל '' ג ) 25 . 625 ראו למשל עניין מילר , לעיל הערה , 6 בע' . 112

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help