sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

התשובות לשאלות אלה אינן פשוטות כלל ועיקר . הן משתנות בוודאי משיטת משפט אחת לרעותה ; מדור לדור ; מאדם לרעהו . על פי השקפתי , יש לקיים שוויון בין זכויות האדם השונות . יש להימנע ממצב שבו זכויות האדם האזרחיות זוכות בהכרה ברמה נורמטיבית גבוהה מזו של הזכויות החברתיות . על כן אין זה ראוי שהזכויות האזרחיות יוכרו בחקיקה ואילו הזכויות החברתיות יישארו כחלק מהמשפט המקובל נוסח ישראל ; אין זה ראוי שלזכויות האזרחיות יוענק מעמד חוקתי על חוקי ואילו הזכויות החברתיות יהיו במעמד "נמוך" יותר . השוויון בין זכויות האדם השונות מצדיק הכרה שווה בהן . מכאן מתבקשת גם תפיסתי כי במקום שלזכויות האזרחיות ניתן מעמד חוקתי על חוקי המלווה בביקורת שיפוטית על חוקתיותו של החוק הפוגע בזכויות אלה , מן הראוי להעניק מעמד חוקתי על חוקי דומה לזכויות החברתיות , כשהוא מלווה בביקורת שיפוטית על חוקתיותו של החוק הפוגע בזכויות חברתיות אלה . הפגיעה בזכויות החברתיות - המשקפת את אופיה היחסי של כל זכות אדם ( אזרחית או חברתית ) - היא חוקתית אם היא נעשית בדבר חקיקה ההולם את ערכיה של מדינת ישראל , אם הוא נועד לתכלית ראויה ואם הפגיעה בזכות החברתית אינה עולה על הנדרש . הטענה העיקרית הנשמעת נגד עמדתי זו הינה שגם אם מקבלים את הבטחת השוויון בין הזכויות כנקודת המוצא , אין זכויות האדם שוות . יש בהן , בזכויות האזרחיות , תכונות המבדילות אותן מהזכויות החברתיות . על פי טענה זו , דווקא הרצון להבטיח שוויון בזכויות מוביל למסקנה כי יש ליתן לזכויות האזרחיות הכרה והגנה שונות ( ורחבות יותר < מאלה הניתנות לזכויות החברתיות , שהרי השוויון אינו מבטיח זהות , ועשוי לעיתים לדרוש טיפול שונה לזכויות שונות במהותן . מקובלת עלי הגישה כי זכויות האדם שונות זו מזו וכי עקרון השוויון עשוי להצדיק טיפול שונה בהן . עם זאת , חולשתה של גישה זו היא בכך שאין היא מבחינה בין שלוש שאלות נפרדות . השאלה הראשונה הינה : האם מוצדק , לנוכח השוני בין הזכויות האזרחיות לחברתיות , להעניק להן הכרה נורמטיבית שונה ? המוצדק , למשל , להכיר בפרטיות כבזכות אדם חוקתית על חוקית , אך לא להעניק הכרה דומה לזכות לחינוך ? השאלה השנייה הינה : מהו היקף הפרישה של זכות נתונה ברמה נורמטיבית נתונה ? כך , למשל , האם חופש הביטוי כולל בחובו גם את הביטוי הגזעני ? האם הזכות לחינוך משתרעת גם לעבר הזכות של הורים לחנך את בנם בעצמם ? השאלה השלישית הינה : האם מוצדק , לנוכח השוני בין הזכויות השונות , להעניק להן הגנה שונה ? אכן , עלינו להבחין בין ההכרה בזכות פלונית בהיקף מסוים לבין מידת ההגנה הניתנת לה , כפי שהדבר מתבטא בחקיקה התואמת את דרישותיה של פסקת ההגבלה . כך , למשל , גם אם הדיבור הגזעני הוא חלק מחופש הביטוי , אין הוא זוכה בהגנה , שכן מותר לשיטת המשפט לקבוע כי דיבור גזעני מהווה עברה פלילית , ובלבד שיסודות העברה והעונש שבצידה הינם מידתיים .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help