sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זמנה . בראשית שנות ה , ' 70 בספרי 'הגדרת , 'האמנות באתי אל החידה של הגדרת האמנות רק כדי להבין , בסוף הדרך , ששאלת מהות האמנות לא רק מוליכה שולל , אלא שאין בה עניין של ממש . שכן , השאלה המעניינת הרבה יותר היא : מהי אמנות טובה ? במחצית שנות ה ' 70 ביקשתי , כאמור , לענות על שאלת האיכות האמנותית , אלא שעד מהרה מצאתי עצמי מחויב לשאלת הפרשנות של היצירה . מניה וביה , צצה ועלתה שאלת הפרשנות המעניינת יותר , העשירה יותר , העקבית יותר , האפקטיווית יותר וכוי . כיום כבר ברור לי , שמעבר לכל הסגולות הללו של הפרשנות האמנותית המועדפת , נחבאת לה בעצם שאלת היופי . שהרי , בבקשי אחר הפרשנות ה"טובה" יותר , הנני תר , למעשה , אחר הפרשנות ה '' יפה" יותר . ובמילים אחרות : אין לי מנוס מדיון בשאלת היופי . היפה הוא לכאורה אחת התופעות האנושיות המוכרות בבהירות רבה ביותר . שום ערפילי סוד ומסתורין אינם מאפילים עליו , והסברת טיבו וטבעו אינה נזקקת לתורות מטאפיזיות דקות ומסובכות . היפה הוא עצם מעצמו ובשר מבשרו של הניסיון האנושי ; הוא מוחשי וגלוי . ואף על פי כן היתה תמיד תופעת היפה אחד הפרדוקסים הגדולים ביותר שבתולדות המחשבה הפילוסופית . במילים אלה פותח ארנסט קאסירר את דיונו באמנות וביפה מסה' ) על . ( 1944 , 'האדם אכן , בדומה לקאסירר , אף אני חסר אונים מול הפער בין התנסויות" הרבות מספור בחוויות אסתטיות מאלפות לבין הגמגום האוחז בי שעה שאני נדרש לתשובה על שאלת פשר היופי . אודה ואתוודה : ברגע זה , בו מתערבלים הדנדונים של פעמוני מגדל השעון ממול בצלילי הוואלס של שטראוס , כאן בכיכר סן מרקו , אין לי אפס קצהו של מושג אודות הפשר . האם היופי הוא סוג של חוויה ? האם היופי הוא תכונה אובייקטיווית ? האם היופי מקנן בעיני המתבונן ? האם היופי יחסי ? האם הוא מוצר של הכרה , או של רגש , או של חוש וכר ? האם היופי תלוי הקשר תרבותי ( או , שמא התרבות "קילקלה" כושר טבעי אוניוורסלי כלשהו לשיפוט אסתטי , כטענת עמנואל קאנט ) י על שאלות אלה ונוספות חובה עליי לענות בדרך הסבוכה שאני מבקש נקרא לצאת אליה . משוכה קשה במיוחד , שמחכה לי בדרך , היא כמובן זהותו המשתנה , הגמישה , ההפכפכה , רבת הפנים של היופי . מי מאתנו אינו מכיר את התופעה : המוזיקה ההודית הצורמת את אוזני המערבי , הלבוש היפני המוזר בעיני ההונגרי , התכשיטים האפריקניים התמוהים בעיני האירופאי . פערים אסתטיים בין מקומות הם גם פערים אסתטיים של זמנים : היוונים הקדמונים צבעו בכחול את שיער פסלי אפרודיטה שלהם , בעוד אנו איננו נוטים לזהות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help