sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

א . איזה יופי את המילים הללו אני רושם בוונציה . "קפה : "פלוריאן ציורים אוריינטליסטיים עוטפים אותי מכל עבר , תזמורת הבית מנעימה את אוזני במוזיקה קלסית קלה , מולי - יוני סן מרקו מעופפות בחזית הקתדרלה על פסיפסיה הזהובים . ונציה . הראש מסוחרר מהמראות לא פחות מאשר . "קאמפרי סודה"מה שפע היופי המקיף אינו חדל להמם אותי ואת מיליוני התיירים הזורמים לכאן כבר מאות בשנים : פילוסופים , משוררים , ציירים , מוזיקאים ואינספור פשוטי עם , ממערב וממזרח . כמותם , אני ניצב נפעם בתוככי הבזיליקה של סךמרקו או נוכח ציורי טיציאן , טינטורטו , וורונזה וחבריהם שבארמון הדודג'ים , במוזיאון ה"אקדמיה" ובכנסיות הרבות , ואיני חדל ללחוש בתוכי : "איזה יופי . " ! ונציה היפיפייה ניצבת מולי כספינקס אדיר החד לי חידתו , ובמופע מרהיב של תיאטרון ההדר , ואני אובד עצות , הגם שבקלילות ובזריזות אני מפעיל את כושר השיפוט האסתטי . הייתכן שמיומנותי בכלי - השיפוט האסתטי - תהא כה גדולה , ובה בעת אהיה סומא כליל לסוד הכלי - פשר היופי ? מובן שכן : ראו את חידת המוח וכנגדה את שימושנו היומיומי בו . נדמה לי ( ואני מציין זאת בטרם כל בחינה ) שאינני נדרש להפעיל שום מערכת אנליטית , אף איני נדרש לשום מטען אינטלקטואלי למען אוכל לקבוע בוודאות מיידית , "אינטואיטיווית" ( עוד אשוב אל המושג המתעתע הזה ) - "איזה יופי . " ! עוד אשנה דעתי בנידון , אך כאן , ב"קפה פלוריאן" ולצלילי ה "פוגה" של באך , נדמית לי חוויית היופי במיידית ובלתי אמצעית . ב , 1976 כשכתבתי את הספר 'השיפוט האמנותי' דמתה בעיניי המיידיות הזו לסוג השיפוט של ההנאה החושנית - ממשפחת שיפוטי הטעם הקולינרי , העונג המיני , נעימות המישוש . 'וכדו באותה עת , פטרתי את עצמי מעול ההתייצבות מול שאלת היופי , באמצעות הסטת הדילמה לתחום הפיזיולוגי העצבי ; דהיינו - בסילוקה מהמרחב האינטלקטואלי , בבחינת שאלה לא פילוסופית ( והאומנם : כלום יטריח עצמו פילוסוף לענות על חידת טעמו הטוב או הרע של מעדן ה"טיראמיסו" האיטלקי ? או : האם יתחבט בשאלת פשר ההנאה המינית . (? כיום נהיר לי שההנחה הזו דורשת בירור יסודי . שנים נקפו , ושאלת היופי אינה נותנת לי מנוח . היא ממתינה ויודעת שיבוא פרק ראשון : מבואות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help