sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

זוכה מכל אשמה . אירועים אלה לא מנעו ממנו להמשיך במגעיו עם המלך הפרסי שכן שאף לתפוס את השלטון על יוון כולה , בסיוע הפרסים . למרות החשדות המחודשים נרתעו מפעולה נגדו בהיעדר ראיות חד משמעיות . אלה הגיעו לבסוף בעקבות הלשנה של שליחו אל המלך הפרסי , שהיה בעבר מאהבו והיה נאמן לו בתכלית הנאמנות , אלא ששם לבו לעובדה כי אף אחד מהשליחים שנשלחו לפניו לא שב לביתו . האיש פתח את המכתב לאחר שהכין חותמת משלו , כדי לשוב ולחתום אותו אם תתבדה השערתו , וחשדו התממש כאשר מצא שם פקודה להוציאו להורג . משהראה את המכתב לאיפורים הם נטו לתת אמון בדבר אך ביקשו לשמוע את הדברים מפי פאוסאניאס עצמו ונקטו לצורך כך תרגיל מודיעיני קלאסי . הם שלחו את האיש למקום מסוים כמבקש חסות , שם הקים לו צריף שחולק לשניים על ידי מחיצה ומאחוריה הסתתרו כמה איפורים . " כשבא פאוסאניאס אצלו ושאלו ימה טעם נא לכאן לבקש חסותי שמעו הכול בפירוש כיצד אותו איש מוכיח את פאוסאניאס על הדברים שנכתבו עליו במכתב וכיצד [ ... ] נגזר עליו להיהרג [ כקודמיו ] אף על פי שלא הביאו מעולם לידי סכנה בשליחויותיו [ למלך . [ והם שמעו את פאוסאניאס מודה בדברים הללו ומפציר בו שלא יזעף עליו בפעם זו , שערב הוא לשלומו [ ... ] ומבקשו לצאת לדרכו בכל המהירות ולא להשהות את המשא . "ומתן לאחר ששמעו את הדברים במו אוזניהם התכוונו הספרטנים לעצור את הבוגד בעיר עצמה , אך בבואם לעוצרו מצא מקלט במקדש אתנה שם מת לבסוף ברעב . מעשה הבגידה של פאוסאניאס לא היה כה חריג ביוון כפי שעלול להשתמע , והיו מנהיגים נוספים שהיו למשתפי פעולה עם הפרסים . בספרטה עצמה קדם לו דמאראג 1 וס שמלך על העיר בין השנים 515 ל 491 לפנה"ס . בעקבות סכסוכים פנימיים עם שותפו לכס הודח דמאראטוס ונמלט אל דריווש הראשון , מלך פרס , הוא אף נלווה לכסרכסס בפלישתו ליוון 480 ) לפנה"ס ) ועל פי המסופר הזהיר את המלך הפרסי לקראת קרב תרמופילאי לבל יזלזל בספרטנים . סיפור דרמטי אף יותר הוא סיפורו של תמיסטוקלס 459-525 ) לפנה"ס , ( ממנהיגיה הבולטים של אתונה במהלך המלחמות בפרס ( וראו לעיל בהקשר לקרב סאלאמיס ) ואחד המדינאים החשובים ביותר בכל תולדותיה . לאחר הניצחון על הפרסים איבד בהדרגה את מעמדו ואף הואשם באישומים שונים עד שלבסוף הוגלה מן העיר ולאחר כמה תחנות הגיע לאסיה הקטנה והתקבל בשמחה רבה ובכבוד על ידי הפרסים . בהיבט המודיעיני אין ספק כי מקרים אלה ודומים להם של עריקים מהווים דוגמאות לאחד ממקורות המידע החשובים מאז ימי קדם ועד היום . ברור עם זאת כי ערך המידע המופק משכמותם הולך ופוחת ככל שגדל פער הזמן מאז שכיהנו בתפקידיהם , ובכל מקרה מדובר בדרך כלל במידע פוליטי . מקור חשוב אחר המוכר משחר ההיסטוריה המודיעינית הוא שבויי המלחמה . אחד המקרים המפורסמים בהיסטוריוגרפיה היוונית הוא מסע הרבבה , המסופר על ידי אחד ממנהיגי המסע , כסינופון , בספרו אנאבאסיס . היה זה מסעם של עשרת אלפים חיילים יוונים שהצטרפו בשנת 401 לפנה"ס לצבאו של הנסיך הפרסי כורש ( אין מדובר בכורש הגדול , ( שעלה על בבל בכוונה להדיח את אחיו , מלך פרס . לאחר שכורש נהרג בקרב עשו היוונים את דרכם חזרה לחופי אירופה במסע גבורה מופלא ותוך התמודדות בלתי פוסקת עם אויבים משתנים ועם תלאות הדרך ופגעי מזג האוויר . מסע כזה לא היה מגיע לסיומו המוצלח אלמלא לקחו היוונים שוב ושוב שבויים לאורך דרכם , קיבלו מהם מידע על היריבים העומדים בפניהם ואילצו אותם לשמש מורי דרך . טכניקות ריגול כפי שמשתמע מהאמור עד כה היו היוונים הקדומים מודעים היטב לעולם הריגול , והנושא אף מודגש בספרות הצבאית שבה מונחה המפקד בנושאים כמו הפעלת סוכנים , שימוש בצפנים , ביצוע מעקבים ועוד . כזה הוא למשל חיבורו של אייניאס טקטיקוס מ 357 לפנה"ס . אותו אייניאס , מצביא חכם ורב ניסיון , ראה באיסוף מודיעיני ובריגול נגדי מרכיבים אינטגרליים בהגנת המדינה . בין שאר הנושאים מכיל ספרו הסברים בדבר ביטחון קשר והוא מתאר 18 דרכים שונות לשיגור מסרים , חלקם בצופן . אחת השיטות עשתה שימוש בלוחות עץ שהיה מקובל לכסותם בשעווה . אייניאס הציע לכתוב מסרים סודיים על לוח העץ ולצפותו בשעווה שעליה ייכתב מסר תמים . אמצעי זה שימש להעברת אחד אוחסאוס והסירוניות , ידע מוקדם מנע ממנו לרסק את ספינתו אל הסלעים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help