sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

הוא אינו מוכן להפשירה גם כאשר ברור לכול שהתשובה שנתן אינה תקפה . טיפוס אישיות כזה מתאפיין בדפוסי ההתנהגות הבאים : הצבת דגש מרכזי על בהירות , סדר ועקביות . סגנון ניהולי ותהליך קבלת החלטות אוטוריטארי . יחס מזלזל בהשקפות שונות מאלה של בעל הקונספציה . חוסר סובלנות לריבוי השקפות . ביטחון עצמי רב . סירוב לבחון מידע חדש , במיוחד כאשר אינו עולה בקנה אחד עם הקונספציה הקיימת . הכחשה של מידע הסותר את הקונספציה הקיימת או התאמתו אליה . הצורך בסגירות ותהליכי ההערכה באמ"ן ערב המלחמה השימוש בתיאוריה של הצורך בסגירות קוגניטיבית מציב בקונטקסט רחב וברור את הצורה שבה פעלו ראש ענף 6 וראש אמין בימים שלפני המלחמה ומספק הסבר טוב לחלק ניכר מהמחדלים המודיעיניים שלהם היו אחראים אישית . מעמדם של השניים ערב המלחמה היה בשיאו . זעירא נחשב לאלוף מבריק אשר הייתה לו אוזן קשבת אצל שר הביטחון הכול יכול , משה דיין , שאף ייעד אותו להיות הרמטכ"ל הבא . בנדמן היה מהבולטים שבמעריכי אמץ , וזעירא ראה בו מעריך בקנה מידה עולמי . כמה חודשים קודם הובילו שניהם את ההערכה שמצרים לא תצא למלחמה באביב למרות המידע ההתרעתי שהצביע על כוונה כזו . מכאן נבע שאין צורך להעלות את כוננות צה"ל ולהאיץ את הכנותיו למלחמה ( כוננות "כחול . ( "לבן בסוף הקיץ היה ברור שהכוננות שהוכרזה במאי הייתה מיותרת וששניהם צדקו , ואז גם הגיעה יוקרתם לשיא . למעמדם המחוזק של בנדמן וזעירא היו השלכות שליליות במיוחד על יכולתם להעריך בצורה מציאותית את ההכנות הערביות למלחמה מכיוון ששניהם היו ממילא בעלי צורך רב בסגירות קוגניטיבית . חיזוק מעמדם העצים עוד יותר את ביטחונם העצמי , ולכך הייתה השפעה מכרעת על הערכת המודיעין שגיבשו . דפוסי ההתנהגות של אישיות בעלת צורך רב בסגירות קוגניטיבית , שהוזכרו לעיל , השתקפו אחד לאחד בדרך פעולתם ערב המלחמה . הצבת דגש מרכזי על בהירות , סדר ועקביות : בנדמן וזעירא האמינו כי אחריותם היא לספק לממונים הערכות חדות וברורות גם כאשר המידע העומד לרשותם אינו חד משמעי . זעירא , למשל , הסביר לחברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת כמה חודשים לפני המלחמה ש"הסיוע הטוב ביותר שראש אמץ יכול לתת לרמטכ"ל - אם זה ניתן מבחינה אובייקטיבית - הוא לתת לו הערכה בהירה וחדה עד כמה שאפשר . נכון שככל שההערכה יותר בהירה ויותר חדה , אם היא טעות אז היא טעות בהירה וחדה - אבל זה כבר הסיכון של ראש . "אמין בנדמן סבר כי קודמו של זעירא בתפקיד , אהרון יריב , לא היה ראש אמץ טוב בשל הססנותו . בזעירא ראה ראש אמץ מצוין בעיקר מכיוון שהיה נחרץ כל כך בהערכותיו . ביטוי ברור לכך היה בנטייתם לתפוס את העולם במונחים של "שעונים" ולא " . "עננים במילים אחרות , הם ראו אותו כסביבה מערכתית מאורגנת והגיונית שבה אם מתקיימים תנאים א " ו ב חייב להתקיים גם תנאי ג ; הצורך בסדר ובארגון מסביר מדוע שניהם היו מאמינים אדוקים בקונספציה שמצרים לא תצא למלחמה בלי שתשיג מפציצי קרב ארוכי טווח וטילי "סקאד " ולא נטשו אותה גם כאשר הגיע מידע מצוין שהראה שאינה תקפה עוד . אחרים , למשל ראש אמץ הקודם אהרון יריב , ראש "המוסד " צבי זמיר , שר הביטחון משה דיין והרמטכ"ל דוד אלעזר , הבינו טוב יותר את מצוקות סאדאת והעריכו שמלחמה אפשרית גם בלי שתנאים אלה יתמלאו סגנון ניהולי ותהליך קבלת החלטות אוטוריטארי , יחס מזלזל בהשקפות שונות מאלה של בעל הקונספציה וחוסר סובלנות לריבוי השקפות : בנדמן וזעירא היו טיפוסים אוטוריטאריים ולא סבלו מה שכינו "בולשיט" בדיונים . זעירא נהג להעליב קצינים שלא באו , לדעתו , מוכנים לדיון , ושפת הגוף של בנדמן במהלך הדיונים ביטאה יחס דומה . בנדמן היה גם ידוע כמי שמוכן לעורר שערורייה על פסיק אחד בנייר שאותו כתב . דפוס התנהגות זה לא עודד דיונים פתוחים ותרם לכך שהם לא היו מוכנים לספק למחליטים הערכות שנגדו את אלה שלהם . כתוצאה מכך מקבלי ההחלטות לא היו מודעים לקיום חילוקי דעות מהותיים באמ"ן בשאלת המלחמה . ביטחון עצמי רב : ממכלול העדויות על התנהגותו של זעירא בימים שלפני פרוץ המלחמה עולה כי הוא תפס את עצמו יותר כמקבל ההחלטות ופחות כקצין מודיעין . שישה ימים לפני פרוץ המלחמה הוא נמנע מלדווח לרמטכיל ולשר הביטחון על ידיעה ממקור מצוין שממנה עלה שתרגיל הצליחה המצרי שעמד להיפתח למחרת הוא מסווה למלחמה . זאת אף על פי שראש מחלקת המחקר אמר לו שלדעתו לא זו בלבד שיש לדווח על הידיעה מיד , אלא שכדאי גם להמליץ על העלאת הכוננות . זעירא גם נתן לממונים עליו להבין שאמצעי האיסוף המיוחדים , שהיו אמורים להניב התרעה ברורה על כך שמצרים מתכוונת לצאת למלחמה , אינם מעלים דבר , אולם לא טרח לציין שאלה אינם פועלים . כלומר , הוא לא אמר אמת לרמטכ"ל ולשר הביטחון בסוגיה רגישה ביותר כיוון שהיה משוכנע ועדת אגרנס . קבעה כ הכשל נבע מדבקות עקשנית בקונספציה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help