sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היו מוטות כלפי מטה וכי ממדי העסקה גדולים בהרבה . בהמשך העריך הרכבי את העסקה ב 200 מטוסי מיג , שחלקם מדגם מיג , 17 ו 50 מפציצים קלים איליושין . 28 לגבי השריון , ההערכה החדשה נקבה בקרוב ל 300 טנקים מסוג , T 34 ולא 200 כפי שהוערך קודם לכן . כאשר נשאל לגבי מהימנות ההערכות החדשות , השיב הרכבי : "הן ניתנות כחומר בעל מהימנות גבוהה . "מאוד באביב 1956 חלה תנודה נוספת בהערכת המודיעין , והפעם לכיוון המקל . בעוד שקודם לכן אמ"ן העריך את מספר המטוסים ביותר מ 200 ( מהם 200 מיג וכ 50 איליושין , ( הרי שכעת ההערכות אמדו את העסקה בפחות מ 200 מטוסים - מהם כ 120 מטוסי מיג וכ 70 מטוסי איליושין - ואת השריון ב 200 טנקים בלבד מסוג 34 ד . נוסף על כך הודגש בהערכות המודיעין שישנו מידע על מספר רב של תאונות אימונים של הטייסים המצרים המתפעלים את המטוסים הסובייטים . אך בעוד שקודם לכן תלה אמ"ן תאונות כאלה ביכולת הנמוכה של הטייסים המצרים לתפעל את הציוד הסובייטי כעת ההסבר היה שהתאונות נובעות בעיקר מאיכות המטוסים שהגיעו . לטענת אמ"ן , המטוסים שברית המועצות סיפקה למצרים מצוידים במנועים מיושנים מסוג RD 45 ( בהשוואה למנועים מסוג VTW RD 9 במטוסים שיוצרו באותה תקופה . ( מנועים אלה היו פגומים והוחלפו , ונראה כי הם הגורם העיקרי לתאונות המרובות של חיל האוויר המצרי . בעקבות הבנה זו הגיע המודיעין למסקנה שלמרות שאף במטוסי מיג , 15 הרי שמדובר במטוסים מדגם ישן בעלי ביצועים ירודים בהשוואה למטוסי הסילון שנרכשו על ידי ישראל בצרפת . חבל לידה של קהילה צעירה חוסר היכולת לספק מידע אמין ומדויק על היקפי העסקה בחודשים שלאחר הכרזת נאצר , והתנודות החריפות בהערכות המודיעין בחודשים שלאחר מכן , מצביעים על כישלונה של קהילת המודיעין לספק למקבלי ההחלטות מידע אמין ומבוסס על המשמעות הצבאית של העסקה . נראה כי הביצועים הכושלים משקפים את חבלי הלידה של קהילת המודיעין שאך זה נולדה . כפי שהרכבי הודה במבט לאחור : "העוסק במודיעין הישראלי בשנותיה הראשונות של המדינה נמשך להשוותו למודיעין כיום . היינו הרבה יותר חובבנים נלהבים , בהשוואה למקצוענות שאל נכון התפתחה בינתיים . " נימה דומה עולה מדברי דב ינון , ראש מדור מצרים באותה העת : " המערכות המודיעיניות הממלכתיות שלנו ניכרו בגישת הבוסר שלהן , שאפיינה שירותים שטרם התייצבו על בסיס , "מוצק עם זאת , ניתן להצביע באופן ממוקד יותר על כמה נקודות שגרמו לכישלון המודיעיני . המשמעות של תוצאות מלחמת העצמאות בבחינה מודיעינית איסופית הייתה איבוד מרבית הסוכנים הערבים ששירתו את גופי המודיעין של היישוב היהודי וחסימת המעבר החופשי למדינות ערב , בצד התרחבות המרחב הגיאוגרפי והצי"ח של המודיעין . כתוצאה מכך הגיע ראש אמ"ן למסקנה ש"כיסוי צבאות ערב וכיסוי הנושא הצבאי בכללו רחוקים מלהניח את . "הדעת ראש מדור מצרים הודה כי "חוסר היכולת להישען על מקורות בדוקים באמת מעומק מצרים הוביל לנטייה ולצורך להגזים , להיות בטוח יותר ולא להקל ראש . כתוצאה מכך ראינו לעתים צל הרים כהרים ; נוסף על כך עולה כי כבר אז הייתה קיימת בעיה של חוסר תיאום ויריבות בין גורמי האיסוף לבין גורמי המחקר לדברי הרכבי , "הרשות [ גוף האיסוף של המוסד ] הנה סוכנות אסופית גרידא . אם לא תעמוד בקשר הדוק עם הגוף המודיעיני המחקרי החושב את מחשבת המודיעין , בהכרח שחיפושיה אחרי מודיעין יהיו לוקים בהכוונתם .. אין הרשות יכולה לשרת את מוסדות המודיעין מבלי שתהיה חדורה בהכרת הצרכים של אותם מוסדות . " גם בתחום המחקר סבלה קהילת המודיעין מליקויים לא מעטים . רבים בענף מחקר חסרו ידע בשפה הערבית , והמידע השוטף על הנעשה במדינות ערב השכנות היה זעום . מאחר שתחום המעצמות לקה אף הוא באותן בעיות , לא ניתן היה לאסוף מידע אמין על הצד הסובייטי , שהיה יכול להיות מקור חשוב למידע על ממדי עסקת הנשק . אפילו בתחום הטכני היעדר פונקציה המתמחה במחקר גרמה לכך שלא נפסל על הסף מידע שלפיו העסקה כוללת טנקים מסוג T 26 & כתבה זו היא תמצית של מאמר רחב יותר בנושא שעתיד להתפרסם בנתב העת . "National Security intelligence and" המחקר מתבסס על עבודת הדוקטורט של מחבר המאמר בנושא ) " אי ) שימוש הקברניט . "במודיעין היעדר מידע מודיעיני מדויק בסוגיה בא לידי ביסוי בין השאר בדבריו העמומים של ראש הממשלה משה שרת : "ומה הם ממדי העניין ? [ עסקת הנשק ] אני רוצה לומר בכל החששות : אנו איננו יודעים " ... רשימת המקורות מופיעה באתר המל"מ , בגרסה האינסרנטית של הגיליון בעמי 49 " כיסוי רחוק מלהניח את . "הדעת ראש אמ"ן דאז , אלוף יהושפ 0 הרכבי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help