sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > זהות > הקדמה

Page:11

הקדמה נושא הזהות , שיידון בספר זה , מעסיק אותי שנים רבות . הדחף הראשון לתהות על אודותיו התחולל עקב פגישתי החוזרת עם אירופה , עם זכר התרבות היהודית גרמנית , כשהשתלמתי בספרויות אירופיות באוניברסיטת ציריך בשנת . 1964 אחד מן המרצים שם הרצה בזלזול גלוי על הליטךאט ( כפי שכינה אותו ) יעקב וסרמן . הדמות ועולמה הרוחני הקרוע ריתקו אותי , ועם שובי ארצה כתבתי מאמר על פרשת וסרמן ( שקד . ( 1965 ב 1968 / 69 שהיתי בשנת שבתון בהיברו יוניון קולג' בסינסינטי , ארצות הברית . זאת היתה שנה מעניינת , שבה זכיתי להכיר את יהדות ארצות הברית ואת הווייתה התרבותית . בעקבות זה כתבתי את הספרון אם תשכח אי פעם . ( 1971 ) הרחבתי נושא זה בשני ספרים < ספר הכתוב בגרמנית ומוקדש כולו לספרות יהודית בלשונות לעז ( Shaked 1986 ) וספר באנגלית המוקדש בחלקו לנושא זה . ( Shaked 1987 a ) גישתי לנושא הושפעה במידה מסוימת ממפת הדרכים לספרויות יהודיות שהתווה דב סדן ( סדן , ( 25-16 , 1962 המקובלת עלי עדיין , אף על פי שהיא מנומקת אצלי בדרך שונה . יהודים נפוצו בכל ארצות תבל ונזקקו ללשונות שונות כדי להביע את חוויותיהם והגותם . הבעיה שהטרידה אותי היתה : כיצד שמרו על זהות יהודית של הטקסטים שכתבו בלשונות הארצות המארחות וכיצד עיצבו זהות יהודית זו . משנות השבעים ואילך רציתי לכתוב ספר מקיף על הבעיה ועל מימושיה : תחילה נטיתי ליצור חתכי רוחב גדולים כדי להקיף את הנושא ולעקוב אחרי התפתחותו ההיסטורית . אך מהר מאוד למדתי , שמה שניסיתי לעשות בספרי על תולדות הסיפורת העברית לא יצלח כאן : החומר מרובה מדי ומגוון מדי , ואינני שולט בכל השפות שיהודים כתבו בהן במאה העשרים , קל וחומר במאות קודמות . לכן הגבלתי עצמי לשפות ולספרויות שאני בקי בהן פחות או יותר ( הספרות היהודית גרמנית והספרות היהודית אמריקנית . ( במקום להתפרש על פני חתכי רוחב ואורך שאין להם קץ , בחרתי לשוב אל שיטת 'הביקורת החדשה' שבה נעזרתי לא אחת במהלך עבודתי הביקורתית , אך כאן ייחדתי את הדיון למרכיב התימטי ( זהות . ( בחרתי במספר מצומצם של יצירות משל סופרים יהודים , שנושא

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help