sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ררב פרטים , שזיכרונו כביר וכוח יצירתו אין לו גבולות , אבל מנגנון עיוור הוא במובן מסוים , וככל מנגנון מוכני אינו פועל אלא לפי ההוראות שהוא מקבל . תהא אחת ההוראות מנוסחת בקצת רישול — מיד תארע תקלה והמוצר הסופי , היינו המשפט , יהא לוקה . 0 . 8 לא דגמים לומד אפוא הילד כשהוא מאזין לדיבוריהם של הסובבים אותו , כי אם מבעים הוא קולט , מפרקם , מנתח את המשותף והשונה שבהם ומנסח לו כללי יצירה משלו . כך , למשל , על פי הצורות שהוזכרו לעיל ( הלכתי , ישבתי , חזרתי — הולך , יושב , חוזר ) ניסח לו הילד כלל יצירה שנוכל אנו לנסחו במילים שלנו כך : הצורה ישבתי היא במבנה ( א , ( ולעיתים יש להמירה בצורה יושב שהיא במבנה ( ב , ( כך יש להמיר באותם התנאים גם כל צורה אחרת במבנה ( א ) בצורה במבנה ( ב , ( ובלבד שיוחלפו ב ( א ) וב > ב ) עיצורי השורש בהתאמה . אף על פי שאותו ילד , כמובן , לא שמע מעולם עיצור מהו ולא שורש מהו , אנו משתמשים במונחים אלה לעניין הנתפס אינטואיטיבית אצל אותו ילד . 0 . 9 בעלי 'כללי היצירה' מבקרים את אסכולת ה'דגמים' גם על יסוד ההבחנה שלדעתם יש להבחין בין 'דקדוק פני השטח' ובין 'דקדוק . 'העומק הא בהא תליא . אם אתה אומר שיש כאן יצירה ויש כאן פיתוח , הרי אמרת שלא כל מכמני הלשון גלויים לעין , היינו שעל פני השטח אינך רואה את כל העובדות הלשוניות . אסכולת הדגמים — מה שעיניה רואות הוא עולם ומלואו בעיניה , ו"לא ראית — אינה ראיה" כלל גדול הוא אצלה . עוד נשוב ונדגים את מעלותיה של אסכולת היצרנים . הלא כל הספר הזה כתוב על פי גישת הדקדוק היוצר , כפי שמעיד עליו שמו . 0 . 10 עם התפתחותה של אסכולת הדקדוק היוצר הלך וגבר בה משקלו של המילון . אין זה אותו המילון הנותן בעיקר את משמעות הערך המילוני , ורק זעיר פה זעיר שם מציין את התכונות הדקדוקיות של המילה , כגון מה הוא חלק הדיבר של המילה , ואם היא שם , האם הוא שם זכר או שם נקבה . די במידע כזה כדי לקבל מושג על המילה כשהיא לעצמה , אבל לא די בו אם המילה נתפסת בעינינו כחלק ממבע נרחב יותר , כגון כחלק ממשפט . כאן יש צורך בפרטים נוספים , כגון אילו מילים אחרות חייבות להימצא במשפט אם מצויה בו מילה זו שמדובר בה , או לפחות איזה סוג של מילים נוספות חייב להימצא במשפט . למשל , אם תמצא בטקסט שאתה קורא בו את המילה זלזל , ודאי תימצא באותו המשפט גם מילת היחס ב , ואם תימצא במשפט המילה אתמול , סביר להניח שיימצא בו גם פועל בזמן עבר . שיקולים אלה ודומיהם הביאו ליצירת מילונים מסוג חדש , שבהם בכל ערך מילוני נרשמים גם המוני פרטים חדשים , והם בגדר 'תכונות . 'המילה מאחר שספר זה מכוון לתיאור יצירת המילה ולא לשילובה בתוך משפט , לא נעסוק כאן בעניין זה אלא במקרים מיוחדים .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help