sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יקפידו שבנם יימצא אך במצבים שכלפיהם צריך להשתמש במשפטים שבהם הנושא בנוי משם אחד או מחיבור שני שמות בלבד , כגון אבא ואמא הולכים , אמא ודני מחכים , או אבא ודני שבים . האם יש ספק שאותו דני , אם אך יזדמנו לו אבא ואמא ודני יחד , ולפי מצב חדש זה צריך יהיה להשתמש בנושא מחובר משלושה שמות — שאכן יאמר באותה הזדמנות אבא ואמא ודני הולכים ? אף אם לא נערוך ניסוי כזה , הנה תצפיות יוכלו לאשר זאת בנקל . הרי עקרונית אין סוף למספר ה'דגמים של משפט' שאפשר להעמיד , הואיל ואין סוף למספר השמות שאפשר לחבר זה אל זה כדי שיחד ישמשו בתפקיד נושא במשפט . הוא הדין במספר התארים שאפשר לחבר אל התואר הראשון המשמש לוואי לאחד השמות במשפט . עתה תארו לעצמכם אותו מספר כפול ומכופל , המתקבל כשכל שם בשורה הארוכה ( והאינסופית להלכה ) של השמות זוכה לשורה ארוכה ( ואינסופית להלכה ) של תארים י אם אמנם משתמשים אנו רק במעט מן ה "עושר" הזה המותר לנו בהנאה , בכל זאת לא נוכל להעמיד דגם משפט המגביל את מספר השמות שמותר לחברם , כדי שביחד ישמשו כנושא . הרי עשוי ילד הפלא שלנו להוסיף אך שם אחד בלבד מעל למספר השמות המחוברים שבדגם , ומיד שוב אין זה אותו הדגם . מכאן שהתיאוריה של חיקוי על פי דגם אין בה ממש . 0 . 5 ואכן שיקולים כאלה ודומיהם עמדו לנגד עיניהם של בלשנים שנתנו דעתם על שאלה וו בשנים האחרונות . בייחוד נועם צ'ומסקי ( הידוע אצלנו יותר בשם חומסקי ) הוא שבא לידי הכרה כי דרושה תשובה אחרת לשאלה איך לומד ילד לדבר . צ'ומסקי קשר שאלה זו בתופעה כללית יותר , והיא התופעה המובנת מאליה , שלפחות חלק ממה שאדם משמיע או כותב לא הושמע ולא נכתב מעולם . ופירושו של דבר הוא , שכל אדם בחזקת יוצר הוא , יוצר משפטים ופסקות , וודאי גם חיבורים שלמים . 0 . 6 ברצותו לתת תשובה אחת לכל השאלות הללו , דימה צ'ומסקי את מוח האדם למנגנון המסוגל ליצור משפטים . מנגנון זה הוא מנגנון טבוע מלידה ( והרי זה ניסוח מודרני ל"כוח אלוהי הטבוע בו , ( "באדם וכהיקפו לפחות הוא מיוחד למוחו של האדם . מנגנון זה עשוי ליצור משפטים , אם אך תיקבע לו איזו תוכנית פעולה . קל להכיר כי דימוי זה לקוח מתורת המחשבים : קבע למנגנון היצירה של האדם את תוכנית הפעולה , ספק לו נתונים ממוינים ( המה המילים , ( ומיד הוא פולט משפטים . תוכנית הפעולה של מנגנון הדיבור עשויה כמערכת של חוקי יצירה . אלה הם כללי הדקדוק האמיתיים . הם פותחים בישות המופשטת ביותר ועוברים ומגיעים עד לפרטי הפרטים של ביצוע המבעים השונים . מלבד כללי היצירה יש במוח האדם גם זיכרון , ובו אוצר גדול של מילים . אצל הילד האוצר הזה קטן בהיקפו , וככל שהוא גדל כן גדל האוצר . אבל החוקים , חוקי היצירה , נשארים כמעט ללא שינוי מגיל צעיר מאוד . 0 . 7 חוקי היצירה הם החוקים שלפיהם מצרף אדם את המילים למשפטים . ומילים רבות שלא שמע האדם מימיו , אף הן פרי יצירה והן ערוכות על פי חוקי היצירה של המילים . חוקי היצירה הם המסבירים איך אנו יכולים ליצור מספר אינסופי של משפטים שונים זה מזה . לא דגם קפוא הוא , כי אם חוק יצירה העשוי לפעול שוב ושוב על אותו צירוף ולהוסיף עליו פעם בפעם , למשל , עוד שם אחד אל שורת השמות שלפניו . סקרנותנו הטבעית מעוררת אותנו לנסות ולגלות מה הם חוקי היצירה הללו . האם נוכל לנסחם כהלכה ? ברור שהם צריכים להיות מדויקים בתכלית הדיוק , שהרי המדובר אמנם במנגנון עצום

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help