sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא אוצר או יוצר ? 0 . 1 לפלא הוא בעינינו איך ילד קטן , לעיתים תינוק בלולו , פותח את פיו ומדבר . בראשית מלמל אבא או הגה אמא ; לא עברו חודשים רבים , והנה הוא משמיע משפטים שלמים , קצרים בתחילה , אך הוא מוסיף והולך עד שכעבור זמן , אף על פי שעוד מילים רבות בלשון אינו יודע , הנה הלשון מתוקנת בפיו ומשפטיו ארוכים וערוכים . מי שנתן דעתו על התפתחותו של הילד , נתן דעתו על שאלה זו . חלפו הימים שאפשר היה להשיב עליה באמירה כי הדיבור כוח אלוהי הוא הטבוע באדם . פסיכולוגים עד לעת האחרונה סברו כי עיקרו של דבר הוא החיקוי . שומע הילד מילה , מיד הוא קולט אותה אל אוצרו , רושם אותה בזיכרונו , ואז הוא יכול אף להשמיע אותה שוב . תצפיות בילדים החוזרים וממלמילים מילה חדשה ששמעו כמו מאשרות דעה זו . הוא הדין במשפטים . אף כאן יש שהילד חוזר על משפט שלם ששמע , והוא אף משתמש בו מיד או לאחר זמן . 0 . 2 אולם הסבר זה לקוי הוא נ הרי כל אחד יודע מניסיונו , שילדים משמיעים לעיתים לא רק את אשר שמעו , אלא גם מילים חדשות שמעולם לא אמרן איש לפניהם . למשל , ילד שמעולם לא שמע את הצורה י ^ זן ואף לא את הצורה יושן , משמיע פתאום את זו האחרונה . הסבר החיקוי לא יצלח אפוא , ומי שרוצה לדבוק בו ולומר כי צורה זו אף היא עלתה בפיו מתוך " , "חיקוי יצטרך להודות שלא היה כאן חיקוי של מילה , אלא חיקוי של דגם , של דפוס . וכך הווה : כיוון שהוא מכיר מילים כגון ישבתי , הלכתי , חזרתי וכר' וכן ישנתי , ומתוך שימוש הלשון הוא יודע שאלו קשורות אל יושב , הולך , חוזר וכר , הרי פירושו של דבר שהוא למד שיש כאן דגם של צורות הקשורות זו בזו , ועל כן יכול הוא על פי דגם זה להשמיע גם את הצורה יושן . יושם אל לב , ששוב אין כאן אותו הסבר פשטני על דרך חיקוי סתם . כאן הוצרכנו להניח מציאותו של מנגנון מורכב למדי , היכול לא רק להעלות שוב מה שניתן לו כבר , אלא הוא יוצר יצירה חדשה על פי נתונים אחרים , ולשם כך צריך שיהא בעל יכולת לא רק לחקות , אלא גם לנתח ליסודות , לבחור את המתאימים מביניהם , להקיש על הדמיון שביניהם וליצור יצירה שלא היתה קיימת לפני כן . 0 . 3 הוא הדין במשפטים . אף כאן ברור שהילד משמיע גם משמיע משפטים שלא השמיעו הוריו , וגם שאר בני הבית וחבריו לא הגום מעולם . אף על פי כן מי שרוצה להחזיק ברעיון החיקוי , יוכל לטעון שהיה לפני הילד דגם של משפט שלמד מתוך שמיעה , ודגם זה הוא רואה לנגד עיני רוחו כשהוא משמיע אותו דגם מלא תוכן חדש . 0 . 4 אולם עקרונית קל להראות שכוחו של הילד , ושל האדם בכלל , גדול יותר . לא חיקוי של חזרה , אף לא חיקוי של דגם היה כאן , כי אם מעשה יצירה ממש . נניח שנערוך ניסוי כזה : זוג הורים

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help