sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שער ל לבוא * בוא בו שתי בחירות בחר אלוהים בשעה אחת בתולדות ישראל : בדוד וביתו , ובעיר ירושלים : "ויבחר את שבט יהודה את הר ציון אשר אהב . ויבן כמו רמים מקדשו כארץ יסדה לעולם . ויבחר בדוד עבדו ויקחהו ממכלאת צאן . מאחר עלות הביאו לרעות ביעקב עמו ובישראל נחלתו" ( תהלים עח , סח-עא . ( אכן המבקש להתחקות אחר המקום שתפסה ירושלים בתולדות האומה ובליבה בימות המקרא , יגלה כי עד ימי דוד קדמו לה בבכורה ובקודש ערים אחרות . בסיפורי האבות שבספר בראשית ניכרת מרכזיותם של מקומות פולחן בשכם , בבית אל ובחברון . העיר ירושלים אינה נזכרת בשמה זה , לא בספר בראשית ולא בתורה כולה , ואך פעמיים מרמז לה ספר בראשית , ואף זאת בהיסוס רב ( וראו בהמשך דברינו . ( דלות רישומיה של ירושלים במסורות על האבות נובעת מכך שהעיר נכבשה אך בימי דוד , ואף נקראה אז על שמו "עיר דוד" ( שמואל ב ה , ד-ט . ( לפני ימיו של דוד כונתה העיר על שם אדוניה , יבוס , "עיר נכרי אשר לא מבני ישראל הנה" ( שופטים יט , יא-יב . ( דוד בתבונתו בחר בעיר הזרה לבירת ממלכתו דווקא משום שאין עמה זיכרון היסטורי כלשהו ואין לשבט משבטי ישראל חזקה עליה ; כך לא תעורר בחירתה כבירה טענות על קיפוח או העדפה של נחלת אחד הפלגים על נחלת רעהו . מיד לאחר כיבוש העיר , מספר ספר שמואל , מעלה דוד לעירו את ארון ה' אשר מברכתו יתברכו עיר ומלך ( שמואל ב ו . ( העלאת הארון עשויה להניב גם פרי מדיני : הארון ההולך עם ישראל מאז ימות המדבר , סמל עתיק לאחדות העם ולבחירתו על ידי אלוהיו , ישכון מעתה בירושלים ויקנה לה את הממד הלאומי דתי שהיא צריכה לו . מזמור קלב בתהלים שב ומפאר את הקשר שבין העלאת הארון לירושלים לבין בחירת ה' בדוד ובביתו : "קומה ה' למנוחתך אתה וארון עזך . נ ^ הניך ילבשו צדק וחסידיך ירננו ... כי בחר ה' בציון אוה למושב לו .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help