sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

פלג ודיע חדד של "החזית העממית לשחרור פלסטין " עומד מאחורי החטיפה . פירוט הנשק שנשאו . תיאור ההשתלטות על הנוסעים , הבדיקות הגופניות והפרדת המשפחות והילדים . מיד לאחר הנחיתה בבנגאזי הגיע לשדה התעופה שגריר צרפת בלוב , מלווה בפקידים לובים , ואלה דרשו מהחוטפים לשחרר לאלתר את המטוס ואת נוסעיו . החוטפים לא נענו להם והוסיפו דרישה לתדלוק המטוס . דרישתם זו מולאה רק לאחר כחמש שעות , כך שהשהייה בבנגאזי נמשכה כשש שעות . היעד : אנטבה המטוס החטוף המריא מלוב ב 22 : 30 לעבר יעד לא ידוע . רק בסביבות 04 : 30 נודע - באמצעות האזנה לרשתות בקרה אוויריות - על תקשורת בין המטוס לבין מגדל הפיקוח של אנטבה . בשעות אחר הצהריים הושמעה ברדיו הבריטי הודעה קצרה שלפיה הועברו הנוסעים החטופים לטרמינל "הישן" באנטבה , וחיילים אוגנדים שומרים על המטוס החטוף . באותו זמן אוגנדה לא הייתה כלולה במעגל המדינות שישראל מקיימת עליהן מעקב מודיעיני שוטף , לאחר שבמרס 1972 הורה שליט המדינה אידי אמין על ניתוק הקשרים עם ישראל . מכיוון שכך , מרגע שנודע בארץ דבר החזקת החטופים באנטבה הוחל בריכוז "חומר מודיעיני " על המקום , בדגש על שדה התעופה ועל הטרמינל : נמצאו ורוכזו מפות של אפריקה , של אוגנדה ושל אנטבה . נמצא תצלום אוויר אלכסוני ( מתוך אטלס גיאוגרפי ) של שדה התעופה ושל העיירה . רוכזו תמונות , צילומי קרקע וסרטים שצילמו חיילי צה"ל ששירתו באנטבה בשנים . 1972-1968 הוכנו שרטוטים ומרשמים של המבנה הפנימי של הטרמינל . "הישן" אך כל אלה סבלו מליקוי אחד חמור : הם לא עמדו במבחן העדכניות . שינויים שבוצעו בשטח שדה התעופה בארבע השנים הקודמות לא קיבלו ביטוי בנתונים האלה . על היעדר המידע ה"קרקעי " נוסף גם היעדר אינפורמציה של נ / מש על מידת מעורבותו של שליט אוגנדה בנושא הרוג 1 יפה ובגיבוי החוטפים , ומכאן - על מידת מעורבותם של חיילי צבא אוגנדה ושל המערכת האזרחית כולה . אידי אמין , שבעבר נשען בצורה קיצונית על העזרה והסיוע שקיבל מישראל , הפך בן לילה לשונא ישראל ולתומך נלהב ביאסר ערפאת ובפלסג 1 ינים . מעורבותו האישית בפרשת חטיפת המטוס הצרפתי נותרה בגדר תעלומה במהלך אותו שבוע , וכל ניסיונות השכנוע שנעשו - באמצעות שיחות טלפון שביצע מי ששימש בעבר ראש המשלחת הצבאית לאוגנדה , אל"מ ( ( 'מיל ברוך ( בורקה ) בר לב - לא הובילו לפתרון הבעיה גם התבטאותו הפומבית בכנס "אחדות מדינות אפריקה" באשר לחטיפת המטוס ולהנחתתו באנטבה , שלפיה הוא אפשר את נחיתת המטוס בארצו משיקולים הומניטריים בלבד , לא תרמה לפתרון הנושא . אולם מה שהתבהר , ככל שנקפו הימים , היה מידת מעורבותו של צבא אוגנדה באבטחה ובהגנה על האזור , שהייתה מקיפה : החל מהחזקת חיילים סביב הטרמינל " הישן" ( שבו הוחזקו החטופים ) וכלה בהחזקת תגבורת צבאית ניכרת בעיירה אנטבה . נכנסים לפעולה ביום שלישי 29 ביוני 1976 התבצעה באנטבה סלקציה בין הנוסעים הישראלים והיהודים לבין שאר הנוסעים ה " , "זרים והישראלים הועברו ל"אולם . "הקטן למחרת החל שחרור הנוסעים . "זרים"ה עם הגעת המשוחררים הראשונים לפריז הם תוחקרו על ידי גורמי ביטחון צרפתיים , בשיתוף עם נציגי , "המוסד" על התלאות שעברו . מידע זה תורגם לעברית ונשלח ארצה בטלפרינטר המידע החל להגיע לכאן בשעות הבוקר של יום חמישי והמשיך לזרום ארצה עד גמר תחקורו של אחרון המשוחררים . מיד כשנודע ששוחררו חטופים לצרפת , נשלח לשם עמירם לוין ( אז קצין במחלקת איסוף של אמ"ן ) כדי לסייע בתחקורים . קריאת סיפוריהם האישיים של המשוחררים יחד עם שיחות בעל פה עם לוין יצרו תמונת מצב אמיתית ביותר על שהתרחש במהלך החטיפה ובעיקר על מציאות החיים בטרמינל באנטבה . הוחל בריכוז "חומר מודיעיני" על המקום , בדגש על שדה התעופה ועל הטרמינל , אך הוא סבל מליקוי אחד חמור : הוא לא עמד במבחן העדכניות . שינויים שבוצעו בשטח שדה התעופה בארבע השנים הקודמות לא קיבלו ביטוי בנתונים אידי אמין , שבעבר נשען בצורה קיצונית על העזרה והסיוע שקיבל מישראל , הפך בן לילה לשונא ישראל ולתומך נלהב ביאסר ערפאת ובפלססינים . מעורבותו האישית בפרשת חטיפת המטוס הצרפתי נותרה בגדר תעלומה במהלך אותו שבוע

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help