sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

על כך כתב ביומנו בתאריך 14 באוקטובר : 1949 "שאול . נשלח דרוזי למשולש , נתפס ונתלה . אשתו מבקשת עזרה ( מדלית הכרמל . ( אמרתי שיש לנהוג במשפחתו כאילו היה יהודי ויש להעניק לאשתו לפחות 300 . "לאיי הנחיה זו סיימה טיפול שנמשך ללא תוצאות חודשים אחדים . על פי הוראת בנימין גיבלי ( ראש מחלקת המודיעין , ( ב 24 באוקטובר 1949 מסר דוד קרון ( מפקד יחידת הקמ"נים המרחביים ( לאלמנה 400 לאיי בנוכחות גיורא זייד ונכבדי הכפר . גשם של ברכות מצד הדרוזים ניתך על מדינת ישראל ועל צה"ל על שאינו עושק אלמנות ודואג לגידולם ולחינוכם של היתומים . הטיפול הפורמלי במתן הכרה לכאיד כחלל צה"ל נמשך זמן רב והסתיים רק ב . 1980 מצבה לזכרו הוקמה בבית הקברות הצבאי בעספיא במעמד עם רב . סעיד החל בריצוי עונש מאסר העולם שהוטל עליו , אך כעבור שלוש שנים וחודשיים ימים גאל אותו רצח המלך עבדאללה מהמשך ייסוריו . ב 20 ביולי , 1951 בעת ביקורו במסגד אל אקצא על הר הבית בירושלים , נרצח המלך עבדאללה בידי מתנקש פלסטיני בשם מצטפא שכרי . למחרת , ב 21 ביולי , הוכתר טלאל בן עבדאללה למלך ירדן , ולכבוד הכתרתו פורסמה פקודת חנינה ל 150 אסירי כלא שכם . סעיד הוחזר לישראל והתקבל בכפרו בכבוד מנצחים . הוא הוכר כחייל צה"ל משוחרר רק 17 שנים אחרי שהוחזר ארצה , לאחר שניהל מאבק משפטי ממושך בעניין זה . כיום סעיד חסון בן 96 ומתגורר בכפרו דאלית אל כרמל . הנצחה במל"מ כאיד חסון הוכה כאמור , כחלל צה"ל . הצבא התייחס אליו , לאחר מותו , כאל איש מודיעין : הטיפול במשפחתו הופקד בידי מחלקת המודיעין הצבאית , ומפקד יחידת היומינט היה זה שמסר לאלמנתו את המענק הכספי שהייתה זכאית לקבל . אך לא נמצא ולו גוף אחד שיטפל בהנצחתו במל"מ . אולם לאחרונה חלה התפתחות בעניין , לאחר שהצגתי את סיפור שליחותו המודיעינית של כאיד חסון בפני ועדת ההנצחה של המל"מ : ב 3 במאי 2011 אישרה הוועדה את ההמלצה להכיר בו כחלל של קהילת המודיעין שזכאי להיות מונצח באתר ההנצחה הממלכתי של חללי הקהילה בגלילות . ב 11 במאי 2011 נפגשתי כנציג המל"מ עם בני משפחתו של כאיד חסון בדאלית אל כרמל כדי לבשר להם על ההחלטה וכדי לקבל הסכמתם להנצחתו באתר ההנצחה בגלילות . בין הנוכחים בפגישה היה אדם שהדהים אותי בסיפורו . היה זה נגיב פארס מכפר ראמה . הוא דיבר על חמדה ( אלמנתו של כאיד ) כעל אשתו הראשונה ועל המידה ( אשתו ) כעל אשתו השנייה , התייחס לפאיזה ( בתו של כאיד ) כאל יוצאת חלציו , וכל הנוכחים התייחסו אליו כמי 7 שהיה בגלגולו הקודם כאיד חסון . לבקשתי סיפר נגיב את סיפורו : הוריו התגרשו בילדותו , והוא גדל אצל סבתו בכפר ראמה . אמו התחתנה בשנית עם דרוזי ממשפחת חניפס בשפרעם ועברה להתגורר שם . סבתו לקחה אותו מדי פעם לבקר את אמו בשפרעם . באחד הביקורים הללו , בהיותו כבן שלוש ארבע , הוא פגש בבית אמו גבר זר , שהיה חבר של בעל האם . נגיב נצמד לרגלו של הזר , לא רצה לעוזבו , אמר שזה בן דודו ולא הפסיק למלמל את השמות חמדה , פואז ופאיזה . הגבר הזר היה סעיד חסון , בן דודו של כאיד . בתחילה לעגו לנגיב , אך לכשגדל סיפר פרג 1 ים נוספים ששכנעו את בני המשפחות של כאיד ושל סעיד שנשמתו של כאיד אכן נתגלגלה לגופו של נגיב . נגייב נולד מגמגם . הגמגום , לדבריו , מהווה סימן לחניקה שעבר בזמן שנתלה בגלגולו הקודם . הוא ירא מחבלים , מפחד מחושך ומלילה , וכשהיה נהג ב"אגד" קיבל פטור מעניבת עניבה שדמתה בעיניו לחבל תלייה . עד היום נגיב הוא חלק בלתי נפרד ממשפחת חסון , בני המשפחה היו אלה שחיתנו אותו , הוא שותף לכל שמחותיהם ואבליהם וכמובן השתתף עם בני המשפחה באירוע חשיפת שמו של כאיד על קיר המבוך באתר ההנצחה הממלכתי של חללי קהילת המודיעין בגלילות . . 5 שאול אביגור , מונה ב 0 פ 0 מבר 1949 לתפקיד עוזר שר הביטחון , תפקיד שבו שירת עד נובמבר . 1 950 אביגור כנראה דיווח לנן גוריון על המקרה , ובךגוריון הנחה אותו כיצד לספל בכך . . 6 הקמ"נים המרחביים נקראו גם בשם "קצינים לתפקידים מיוחדים" ( קתי'ם ) והשתיים ליחידת מודיעין צבאית שנקראה "המחלקה המיוחדת ( מודיעים " ( שבראשה עמד דוד קרון . לימים נקראה היחידה בשם מודיעין 10 ויחידה . 7 . 1 54 האמונה בגלגול נשמות היא עיקרון בסיסי בדת הדרוזית . הדרוזים מאמינים שנשמתו של דרוזי שמת נכנסת בגופו של תינוק דרוזי שזה עתה נולד אמונה זו תורמת ללכידות בני העדה , מקרבת לבבות בין המשפחות וממתנת עימותים ביניהן . עקרון גלגול הנשמות בדת הדרוזית נקרא בערבית תנא 0 ח או תקמץ , והוא משול ללבישת כותונת ( בערבית קמיץ . ( גוף האדם משמש רק כסות לנשמה , והיא מחליפה כותונת זו כאשר הוא מתבלה , " כלומר , עם מותו של האדם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help