sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

וכקצין . במהלך שירותו בסיירת השתתף במבצע ההשתלטות על המטוס החטוף של חברת סבנה , ובמבצע יונתן היה מפקד צוות ביחידה . עליו הוטלה אז משימת ההשתלטות על חדר ה ק ^ בטרמינל של אנטבה . בשנים 1994-1984 שירת ארדיטי במגוון תפקידי פיקוד בחיל המודיעין , היה נספח צהיל וראש נציגות משרד הביטחון בדרום מזרח אסיה . ב 1997 מונה לנציג צה " ל במטה ללוחמה בטרור במשרד ראש הממשלה . הוא סיים את שירותו בצה"ל ב 2002 כראש חטיבת קשרי החוץ . באותה השנה התמנה לראש המטה ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי . לאחר התפטרותו של אילן מזרחי בסוף 2007 מונה ארדיטי לראש המועצה בפועל , מינוי שהפך בהמשך למינוי קבע . בעת כהונתו שונה שם המועצה ל מטה לביטחון , "לאומי ומשרת ראש המטה הפכה למשרת אמון פוליטית . לאחר היבחרו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מונה עוזי ארד לתפקיד ראש המטה לביטחון לאומי במקומו של ארדיטי . " תפקיד ראש המטה לביטחון לאומי ( המל"ל ) דורש תמרונים בלתי פוסקים בין ראש הממשלה , השרים , ראשי קהילת המודיעין וראשי הצבא וביטחון הפנים , כשהמטרה היא ליצור סינרגיה של מידע בין כל הארגונים השונים ולהגיש לראש הממשלה הערכות מודיעין מסודרות וממוקדות כדי להקל עליו ועל הממשלה את הליך קבלת ההחלטות . בפועל מתמודד ראש המטה עם ארבע דילמות עיקריות , " מאפיין ארדיטי את קשיי התפקיד שבו שימש כשנה וחצי בלבד . " הדילמה הראשונה מבין הארבע מתייחסת לעובדה שראש המטה לביטחון לאומי הוא יועצו של ראש הממשלה וגם של הממשלה עצמה , מצב שבו יש לעתים אינטרסים שונים , לפעמים צולבים , בין ראש הממשלה לשרים מסוימים . " הדילמה השנייה שעימה מתמודד ראש המל"ל נוגעת להיקף אחריותו . מה בעצם כולל בתוכו המושג ביטחון לאומי ? האם הוא מתייחס לכל דבר שיש לו השלכות על נושא הביטחון , כמו חינוך למשל , כמו שיש הטוענים , או שמדובר בנושאי חוץ וביטחון בלבד , עם תוספת קטנה שלפיה גם כל מה שראש הממשלה מחליט ? " הדילמה השלישית מתייחסת לשאלה כיצד הוא אמור לחלק את זמנו . האם עליו להעמיק בבניית כוח ובהכנת תקציב בן עשרות מיליארדי שקלים של כל גופי הביטחון , כמתבקש מתוקף אחריותו , או לעסוק בפעילות השוטפת יחד עם ראש הממשלה כיועצו הקרוב ? " הדילמה הרביעית , שנדמה שהתעצמה בימי כהונתו של עוזי ארד , עוסקת בחיפוש הגבול הנכון שבין תפקודו של ראש המל"ל כאיש מקצועי ונטול אגנדה פוליטית לבין ראש מטה המשמש יועץ קרוב לראש הממשלה , מפתח בו תלות וחשוף לתכתיביו בעניינים פוליטיים ומדיניים . " וזו הבעיה הגדולה ביותר של ראש המל"ל - ההתמודדות הזו עם ארבע הדילמות , כאשר הכול נזיל במשטר הישראלי , ובכל שנה וחצי בממוצע מתחלף ראש מטה . הרי כדי לתת תוצרת נדרשת יציבות בעבודה , ורק מי שיסיים ארבע שנים בתפקיד יכול ליצור שינוי משמעותי . לו הייתי ממשיך בתפקיד , הדברים היו נראים אחרת ; האם נשמעת כאן ביקורת מרומזת על מחליפך בתפקיד ? " בהחלט לא עוזי ארד שינה את ההדגשים בעבודת המל"ל , ואין כאן מחלוקת של ימי צודק יותר ; אלא עצם זה שיש תחלופה כזו בכל שנה וחצי בממוצע של העומד בראש המל"ל זו פגיעה באיכות עבודתו . הרי גם עוזי ארד , דווקא איש סודו של ראש הממשלה , עזב את התפקיד לאחר שנתיים בלבד , ואני מניח שהרבה דברים שהוא ראה לנכון לעשות הוא לא הספיק לבצע . " לזכותו של ארד ניתן לומר שהוא ג 1 יפל כיועץ ראש הממשלה בנושאים שקודמיו לא הכירו , כמו נושאי החוץ ופוליטיקה . בנוסף , הוא העלה את המל"ל בכמה דרגות מעלה במעורבותו בנושאי מדינאות בינלאומית , קשרי חוץ וביטחון . אבל בסופו של דבר אי אפשר להמציא בכל פעם את הגלגל . "מחדש שנה וחצי של עשייה היא אכן תקופה קצרה לכהונה . אילו דברים הצלחת בכל זאת לקדם כראש המל"ל ? " אחת המטרות שהצבתי לעצמי הייתה לפשט את הדילמות שעליהן עמדתי קודם . ניתן לציין למשל את חוק המל"ל שאותו קידמתי בהנחייתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ובסיועם הנמרץ של חבר הכנסת ( לשעבר ) צחי הנגבי ראש ועדת חוץ ובטחון וחברת הכנסת עמירה דותן שהיתה הכח המניע לקידום החוק . " חוק זה מסדיר לראשונה את מעמדו ואת תפקידו של המטה לביטחון לאומי כגוף המוביל של הממשלה ושל ראש הממשלה בנושאי חוץ וביטחון וכן את מקומו בתהליכי קבלת ההחלטות בנושאים אלה . עוד נקבע כי המטה אחראי על הכנת דיוני הממשלה וועדותיה , על מעקב אחר ביצוע החלטות בתחום המדיני ביטחוני , על הכנת הערכה שנתית ורב שנתית של המצב המדיני ביטחוני ועל בחינת תקציבי החוץ והביטחון . בהתאם לחוק החדש שיזמתי , המשכתי בהקניית סדר יום למטה לביטחון לאומי הכולל מתן הערכות מודיעין על בסיס יומי , שנתי ורב שנתי , ולשמחתי סדר יום זה נמשך עד היום . הצלחתי לשלב את עבודת הצוות שלי בעבודת צוותו של ראש הממשלה ובישיבות הקבינט בזכות אולמרט ובזכות הצוות שלו , שלא הפריע . בזמני נפתח חדר מצב י במשרד ראש הממשלה יאנו מדברים על הימים שלאחר קבלת דרת וינוגרד , שהציב בפנינו יטו דו ליסט ; והייתי אמור לעקוב שהדברים אכן " אני חושש שלוב תהפוך למוקד של אל קאעידה כמו אפגניסטן , ואלה יכולים בעזרת לוב להגיע לשליטה על נשק גרעיני . להערכתי המערכה בלוב רק החלה , והיא תהיה ארוכה כמו זו שניהלו האמריקאים מול עיראק"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help