sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הספרותיים והתרבותיים באותה תקופה והבנת שירתו של המשורר , אלא יש להם גם חשיבות ספרותית אסתטית בפני עצמם : "את , 'רעיונות'ה סוף סוף , מכניסים אל 'מחסן הגרוטאות' של , "האנושיות טען שלונסקי , ואילו "הצלם של הרעיון הוא הנצחי" צלם" ) , " תשרי 1 . פעילותו הפובליציסטית הענפה של שלונסקי , שתרמה רבות לעיצוב המרכז הספרותי והתרבותי בארץ ישראל , לא זכתה בהכרה הראויה . בניגוד לשירתו , שכונסה כמעט במלואה עוד בחייו , וכינוסה הושלם לאחר מותו — יצירתו הפובליציסטית לא זכתה לכינוס . עד היום פורסם רק מבחר המאמרים ילקוט אשל ( 1960 ) הכולל 61 מאמרים ורשימות , רובם מאמצע שנות השלושים ועד סוף שנות החמישים , בעריכת המבקר והביוגרף א . ב . יפה . לפי עדותו של יפה , שלונסקי עצמו בחר את המאמרים וסידר אותם לא לפי הסדר הכרונולוגי שבו פורסמו אלא על פי חלוקה לנושאים . מן המאמרים והרשימות שהתפרסמו בהדים , דבר , כתובים והארץ בשנות העשרים והשלושים , בחר שלונסקי לכלול בילקוט אשל חמישה בלבד , ומאמרים רבים וחשובים — מהם אחדים שהיו בוטים במיוחד — הושמטו . עובדה זו גרמה לכך שההקשרים ההיסטוריים ואותות הזמן טושטשו , תדמיתו הלוחמנית של שלונסקי רוככה ובמבחר המאמרים שיצא מטעמו לא ניתן כמעט למצוא את להט הנעורים והמרד שאפיינו את כתיבתו הפולמוסית בעשור הראשון . משורר ו"ז'ורנליטטן" המשורר אברהם שלונסקי נולד בשנת , 1900 על סף המאה העשרים , בכפר קריוקוב שבאוקראינה . תאריך לידתו סימל בעיניו את ייעודו : להיות המשורר הנבחר , בה '' א הידיעה — נושא דגלה של הספרות העברית החדשה במאה החדשה . שלונסקי תבע מן הספרות לתת ביטוי להוויית חייו המורכבת של האדם בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה והמהפכה הרוסית . הוא ביקש לתאר את האדם החדש , הנושא באומץ את משא החיים בעידן המודרני , עידן של אבדן אמונה , והיעדר תקווה לגאולה . הספרות המודרניסטית אמורה הייתה , לדעתו , לתת ביטוי לתחושות האימה והפחד ולעצב אותן בצורות חדשות ההולמות את ריתמוס הזמן . תחומי יצירתו של שלונסקי היו מגוונים : בראשית שנות העשרים החל לפרסם

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים

מרכז קיפ - לחקר הספרות העברית, אוניברסיטת תל-אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help