sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המסורתיים באיראן . בכתביו , העניק איתאללה ח'ומיני , מנהיגה הרוחני של הרפובליקה האסלאמית , פרשנות בלתי שגרתית , 'חוק'ל באמצעות מיזוג בין מחשבה שיעית מסורתית למחשבה פוליטית " . "מערבית המיזוג שהציע איתאללה ח'ומיני היה בגדר חידוש בדוקטרינה השיעית המסורתית . הוא היווה בסיס חשוב למעבר של המהפכה מהמישור הפוליטי רעיוני למישור החוקתי מעשי , והשתקף כבר בחוקת הרפובליקה שאושרה בדצמבר . 1979 החלק השני של הקובץ דן ביחסים בין האידיאולוגיה האסלאמית שיעית לאידיאולוגיות אחרות . הניסיון לשלב בין תועמלנות אידיאולוגית , שמקורה במערב , לבין האידיאולוגיה המהפכנית שהתוותה המהפכה , נדון במאמרו של רם רגבים , המתמקד במקרה של מפלגת ה"תוךה" הקומוניסטית כמקרה בוחן . בשנים הראשונות לאחר חילופי השלטון , הציעה המפלגה הקומוניסטית האיראנית שילוב ייחודי של אקטיביזם מרקסיסטי לניניסטי עם עולם מושגים הלקוח מן האידיאולוגיה המהפכנית של איתאללה ח'ומיני . כתוצאה מכך התאפשר למפלגת ה"תוךה" לשתף פעולה , לפחות באופן זמני , עם המשטר האסלאמי החדש . באמצעות תמיכתה ברפובליקה האסלאמית , טוען רגבים , ניסתה המפלגה לשרוד את המהפכה ולצבור השפעה בשדה הפוליטי באיראן הפוסט מהפכנית . ואולם , המהלך האסטרטגי של ה"תוךה" להתאים את עצמה לנסיבות הפוליטיות המשתנות , פרגמטי ושקול ככל שהיה , לא מנע את חיסול כוחה באיראן על ידי המשטר האסלאמי בשנת . 1983 דרכי ההתמודדות של המשטר הפוסט מהפכני עם נסיבות פוליטיות משתנות משתקפות גם במאמר של גיל אלוני , שבוחן את מרכיביה האסלאמיים של הזהות האיראנית בספרי לימוד לבתי הספר היסודיים . לאחר הקמת הרפובליקה , פעל המשטר להתאמת התכנים של ספרי הלימוד לדוקטרינה השיעית המהפכנית . מהלך זה היה כרוך בחיזוק המרכיב השיעי בזהות הלאומית האיראנית על פני מרכיבים אחרים . הדגש המושם בספרי הלימוד על הייחודיות השיעית בתוך האסלאם , עומד במידה רבה בסתירה למוטיב 'האחדות , 'האסלאמית שאותו מקדמת הרפובליקה האסלאמית מחוץ לאיראן , ובניסיונותיה 'לייצא' את המהפכה לחברות אחרות בעולם האסלאם , שרובו סוני . הזהות האיראנית והתאמתה לחזון המהפכני עומדת גם במוקד

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help