sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יצר לעשות את הרע ; גם המלאכים , שאולי יש להם שכל , יצר הרע אינו שולט בהם . ואילו האדם יש בכוחו הטוב והרע , היפה והמכוער , הצדק והעוול : הטוב והיפה והצדק נבראו בידי האל ; לבריאת הרע והמכוער והעוול , נזקק לתחתונים כפופים לו . המינים ( הנוצרים ) ראו בנקיטת לשון הרבים ( נעשה בצלמנו , כדמותנו ) רמז לכך שהאלוהות היא אמנם משולשת . בוויכוחים עמם דחו חכמים פרשנות שכזו בהסתמכם על כתובי ההמשך , , "ויברא" , "בצלמו" או גם על כתובים נוספים שבהם מדבר אלוהים על עצמו בלשון רבים " או שמדברים עליו בלשון רבים . תירוץ זה לא סיפק את התלמידים : "לאלו דחיתם בקנה - לנו מה אתם משיבים " ? והתשובה לתלמידים הייתה שאף אם בבריאת האדם הראשון לא היו שותפים , הרי "מכאן ואילך בצלמנו כדמותנו , ולא איש בלא אשה ולא אשה בלא איש ולא שניהם בלא . "שכינה ( יש בעלי אגדה שערבבו גם את הקכ"ה בוויכוח עם המינים כשמשה-. כתב את התורה מפי אלוהים והגיע לפסוק זה , נעשה אדם , "אמר לפניו , רבונו של עולם , כה אתה נותן פתחון פה למינים ? אתמהה ! אמר 22 לו , כתוב - והרוצה לטעות . "יטעה ללמדכם שהחשש מפני פרשנות מוטעית ומטעה אינו מצדיק סטייה מן הלשון שבחרת לנקוט - בין כה וכה אין עצה ואין תבונה כנגד הפרשנים ( . ההתייעצות עם המלאכים לא נתקבלה על דעת כולם . היו שאמרו , הקב"ה נמלך בתורה , שכידוע נבראה לפני בריאת העולם ; או שנמלך 24 בנפשות של צדיקים שטרם נולדו - שהרי אין שום דבר שהקב"ה אינו יכול לעשות . וניתנו גם פירושים רציונליים יותר : אלוהים דיבר בלשון 25 רבים כדרך המלכים , שמאז ומקדם דיברו על עצמם בלשון אנחנו , ויש אומרים שהמלאכים נוקטים לשון רבים משום שהם נמלכים בעצמם , בינם לבינם . יש המפרשים לשון הרבים כאן כלשון : "זירוזין" המזרז עצמו 27 לעשות דבר , משתמש בלשון רבים . ומצויה גם סברה שאלוהים נקט לשון רבים אך ורק בבריאת האדם , מפני כבוד האדם , "על כי האדם חשוב מן . "הכל משנברא האדם , התנצחו חכמים אם טוב לו שנברא , או שמא מוטב היה שלא ייברא . אין כאן רמז למחלוקת האגדתית בין אלוהים ובין מלאכיו , אלא אולי הד לדברי קהלת , שיותר מן החיים ומן המתים ראה לשבח את "אשר עדיין לא היה" - וכל כך למה , משום שרק הוא "לא 31 ראה את המעשה הרע שנעשה תחת . "השמש פילון הבחין לעניין זה בין האדם בברייה ראשונית לבין בני האדם כמין . האדם שנברא בצלמו וכדמותו של אלוהים , לאמור ללא צלם וללא דמות , היה מעין קונצפציה מופשטת , עד שאלוהים יצר אותו עפר מן האדמה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help