sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שאלה זו העסיקה מאוד את פילון ( ידידיה ) האלכסנדרוני . הוא נתן לדחיית בריאתו של האדם כמה טעמים : ראשית , אלוהים רצה - והיה צריך - להכין תחילה את כל אשר האדם יהיה זקוק לו למחייתו , הן הגופנית - צורכי אוכל נפש , והן הרוחנית - ההסתכלות בשמים ובארץ ובכל אשר בם , שהיא המביאה לידי פילוסופיה . משל למארח שיכין לאורח שהוזמן אליו את השולחן על כל מעדניו , בטרם יקרא לו לבוא ולהסב . שנית , כיוצא בזה : כשנברא האדם מצא את כל טוב העולם מוכן להנאתו ולשירותו - והוא באשר יצא האדם טהור ונקי ושלם מתחת ידי הבורא : ללמדך שמשהתחלת לחטוא , אין העולם מוכן להנאתך ולשירותך אלא אם 6 תכבשנו ביגיעת כפיך וזיעת אפך . שלישית , אלוהים התחיל את הבריאה בשמים וסיים אותה באדם - התחיל בנצחי הקיים לעד , וסיים בבן תמותה שהוא כצל עובר : מעגל הבריאה פותח בנשגב שבעולם הנצחי וסוגר 7 בנשגב שבעולם החולף . ורביעית , האדם נברא אחרון כדי שכל הברואים 8 יראו אותו וייראו מפניו : הוא נברא על מנת לשלוט , ולא נברא כל עוד לא היה על מי ועל מה לשלוט . הנה משמש מועד בריאתו של האדם כרמז על כבודו , כוחו , רוחו וחלרו . התורה מתחילה את סיפור בריאת האדם באמירת אלוהים , "נעשה אדם 9 בצלמנו . "כדמותנו התעוררה השאלה כיצד זה מדבר האל האחד והיחיד בלשון רבים . הדעת נותנת , והדעה נפוצה , שהוא נמלך עם המלאכים - ומה גם "שאין הקב"ה עושה דבר אלא אם כן נמלך בפמליה של " . "מעלה כדי שיוכל להיוועץ בהם , היה עליו לבראם לפני האדם , ויש 12 דעות לרוב אימתי וכיצד נבראו . לנו אין עניין בוויכוחים אנגילולוגים ; אבל יכולים אנו ללמוד לקח מעצם אגדת ההתייעצות . המשילו משל למלך שהיו לו יועצים : בל יעשה דבר מבלי לדרוש עצתם תחילה , ומלך נבון " לא היה עושה דבר חוץ . "מדעתם יתרה .-מזו כשם שבורא עולם נועץ במלאכים תחתונים ממנו , כן חייב אדם ליטול עצה ורשות גם מקטנים 14 ממנו . מספרים שבהתייעצות שמיימית זו קמו המלאכים , כת אחר כת , וניסו להניא את אלוהים מלברוא את האדם בשל רשעותו המצופה - ואלוהים הוא שהיה נחוש בדעתו לברוא אדם על אף כוח הרע שבו " . השיקול שחכמים ייחסו לאלוהים הוא "שאם אני בורא אותו , רשעים יוצאים ממנו ; ואם לא אברא אותו - האיך צדיקים יצאו ממנו ? מה עשה , הפליג בדרכן של רשעים מכנגד . "פניו לפילון הייתה תיאוריה הפוכה : רק ההתייעצות עם המלאכים מסבירה מציאות הרע באדם . אין לייחס לאל , שהוא כולו טוב , את בריאת הרע : כל אשר ברא בעצמו ולבדו , הצמחים ובעלי החיים , אין בהם לא שכל ולא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help