sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

א . בריאת האדם 2 האדם הוא כתר הבריאה , ויש אומרים שהוא תכלית כל הבריאה . ולמה נדרש להמתין ליום האחרון של הבריאה כדי להיברא ? דעות בעלי האגדה חלוקות : זה אומר , אילו היה נברא בראשית , היו 3 מינים יכולים לומר שהיה להקב"ה שותף במעשה הבריאה ; וזה אומר , לא כי - הוא נברא אחרון ללמדו מוסר , שאם יתגאה ויתנשא , יאמרו לו : 4 "זבוב קדמך , יתוש קדמך , שלשול זה , "קדמך ולא בכדי נוצרת אחריהם . חיים ה' כהן האדם בהלכה ובאגדה הפילוסוף הגרמני שופנהאואר אמר פעם , כי רופא רואה באדם את חולשתו , משפטן את רשעותו , ותיאולוג את טיפשותו . רק הפילוסוף רואה אותו לפי מה שהוא , לפי מה שיש לו , ולפי מה שהוא נראה בעיני אחרים . הצד השווה לרופאים , משפטנים ותיאולוגים הוא הגישה המיזנטרופית אליהם - כאילו מבחינתם תכונות אדם הראויות לתשומת לב הן השליליות בלבד . ואמנם בתוקף תפקודם ועיסוקם המיוחדים רואים הם את האדם - קודם כול - כאובייקט לטיפולם : הרפואה באה לעולם , כאשר בני האדם נחלים ונחבלים ונחלשים ; המשפט בא לעולם , באשר בני אדם כה רבים זקוקים לסעד או ראויים לסנקציות ; והתיאולוגיה באה לעולם להדגיש אפסיותם של בני אדם לעומת גדולתו של בוראם . אין לנו כאן עניין ישיר עם רופאים ומחלות - ענייננו במשפט ובתיאולוגיה ובפילוסופיה : ובהלכה ובאגדה שלנו יש ויש משלושתם . הן רואות את האדם ברשעותו ובטיפשותו - בין כעומד בפני עצמו , ובין כעומד לפני בוראו ; אך הן מסתכלות באדם גם לפי מה שהוא , ולפי מה שיש לו , ולפי מה שהוא נראה בעיני אחרים . על הלכה ואגדה בנושא האדם ניתן לומר , הפוך בהן והפוך בהן - שהכול בהן '; ואין נפקא מינא לענייננו שהתמונה המתקבלת היא מלאת גוונים שונים ואף סותרים , ושאולי לא תוכל תמיד לעמוד במבחן תפיסותינו המודרניות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help