sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בדיוק את אותו עולם לשוני נעדר ההבעות שרק הוא ניתן אולי ל"חילוך , אבל אם נמסור לילדינו את השפה שנמסרה לנו , אם אנחנו דור המעבר נחייה בקרבם את שפת הספרים הישנה על מנת שתתגלה להם מחדש - האם לא תתפרץ באחד הימים העוצמה הדתית הכמוסה בה , נגד דובריה ? ומה דמות תהיה לדור שכלפיו תופנה ההתבטאות שלה ? הרי בשפה הזאת אנו חיים כמו על פי תהום , וכמעט כולנו מהלכים בביטחון , כמו עיוורים . אוי לילדינו [ ... ] העברית הזאת היא הרת פורענות . היא אינה יכולה להישאר במצבה הנוכחי . וגם לא תישאר בו . ילדינו שוב אין להם שפה אחרת . והאמת חייבת להיאמר : הם , והם בלבד , ישלמו את מחיר המפגש הזה שכפינו עליהם מבלי לשאול אותם , מבלי לשאול את עצמנו . כאשר השפה תפנה את נשקה נגד דובריה - ולרגעים נוהגת היא כך כבר עכשיו , ואלה הם רגעים שקשה לשכוח אותם , המותירים פצעים שבהם מתגלה כל היומרנות של משימתנו * . שלום מעמיד אלטרנטיבה : או שהמסורת הקדושה תתייצב לפני עמנו מחדש , או שהדרך האפוקליפטית הזו תגרום לאובדננו . ואולם , נראה כי למרות דברים אלו , ניתן לשרטט תהליכים דיאלקטיים : ההיסטוריוגרפיה של הספרות העברית החדשה ושל הספרות הישראלית אמנם נטתה לתאר אותה כחותרת לקראת חילון , אך אל מול תפיסה זו מחקריי עוסקים בניסיון לאתר בטקסטים החילוניים , בעיקר אלו הקשורים במיתוסים הדתיים , את ערוצי החלחול של הרליגיוזי ; את מה ששלום העמיד כאלטרנטיבה , "או , "או אני רואה כסינכרוני , "גם . "וגם אותו נוער "על פי , "תהום ששלום חרד לגורלו , ניכס לעצמו את אוצרות המקרא והמסורת תוך כדי "כניעה" לחילון האפוקליפטי . בהתייחס לדברים אלו , אני בוחנת את תנועת התיאולוגיזציה והחילון כשתי הצהרת אמונים לשפה שלנו מכתב לפרנץ רוזנצווייג , 26 . 12 . 1926 ( תרגום : אברהם הוס . ( עור דכר , כינס וערך אברהם שפירא , תל אביב , עם עובד ( הדפסה שלישית , ( 1997 עמ' 59 . 60

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help