sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עשו בעצם את הדבר מספיק טוב . גישה כזאת עלולה להזיק כיוון שהיא פוגעת בבטחונה של האם ביחסה אל ילדה ועלולה אף לפגוע בתהליך מרכזי של למידה המכונה על ידי פוירשטיין "הלמידה המתווכת" , ( 1981 , 1970 ) שכן לדעתו של פוירשטיין אחת הסיבות העיקריות לפגיעה בתהליך הלמידה המתווכת הינד . התחושה של ההורים , כי התרבות שלהם נחותה מהתרבות האחרת הקיימת בסביבתם , ועל כן אין הם יכולים לתווך בין הסביבה לבין הילד . קגן בספרו "שינוי והמשכיות בינקות" ( 1971 ) מציין , כי אחד ההבדלים הבולטים ביותר בין הורים מרמה סוציו כלכלית נמוכה לכאלה מרמה סוציוכלכלית בינונית , נעוץ בעובדה כי הראשונים , בניגוד לאחרונים , אינם מאמינים בכוחם לשנות או להשפיע על התפתחות ילדם . רבים מהורים אלה מאמינים שהילד נולד חכם יותר או חכם פחות ואין בכוחם לשנות זאת . ברור , כי גורמים גנטיים הם בעלי השפעה רבה על התפחות הילד כשם שגורמים כאלה משפיעים על צורתו החיצונית של הילד , צבע שערו , עיניו וכר . יחד עם זאת , העוסקים במחקר ובטיפול בילד בגיל הרך זנחו זה מכבר את הויכוח הסוער שרווח לפני כ 20 שנה סביב השאלה מה משפיע יותר —סביבה או תורשה . ברור כיום , כי שתי הקבוצות של הגורמים הכלליים האלה יחד משפיעים על ההתפתחות . מאחר ורק לעיתים נדירות ביותר מגיע הילד האנושי לניצול מקסימלי של הפוטנציאל שלו כפי שהוגדר גנטית , יש חשיבות מיוחדת להינתק מההיאחזות בגישת ה"גבולות" הגנטיים ולנסות לקדם את הילד בהתאם לצרכיו ולמטרות החינוכיות של המשפחה והחברה בה הוא חי . השאלה מהי הדרך היעילה ביותר , או מה מאפיין את התוכניות הטובות ביותר להגשמת המטרה של קידום התפתחות הילד בגיל הרך , עדיין בעינה עומדת . שאלות רבות נוספות , כגון השאלה האם כדאי יותר להדריך אמהות בבתיהן באופן אינדיבידואלי או להדריכן בקבוצות במרכזים קהילתיים או אחרים , עדיין לא נענו בודאות . יתכן ולשאלות אלה אין כלל תשובה אחת אשר יכולה להתאים לכל סוגי האוכלוסיות הקיימות של אמהות , או ילדים . יש להניח שלקבוצות מסוימות עשוי מפגש קבוצתי לעזור יותר מאשר ביקורי בית ולגבי אחרות ההפך יכול להיות נכון . התוכניות השונות המיועדות להתערבות חינוכית שונות גם בהקשר לגיל התחלת התוכניות : קיימות תוכניות המתחילות מיד לאחר הלידה ואחרות המתרכזות על

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help