sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

התייחסותם של אחרים אליו , והתייחסותו לעצמו ; ארגון תפישה ודרכי חשיבה או עיבוד חומר אשר עשויים להיות אופייניים לאותו פרט לאורך כל ימיו . בתשובה לשאלת ההשפעה ארוכת הטווח של חוויות בילדות המוקדמת קיימות סברות שונות כאשר כל סברה צומחת מתוך מסגרת תיאורטית משלה . סימל ובקר ( 1980 ) מציינים לדוגמא , כי עיצוב הדימוי המיני של האדם נקבע בשלוש השנים הראשונות לחייו . קל יותר לשנות את מינו של האדם בניתוח מאשר לשנות את התדמית הפסיכולוגית שלו על עצמו . תדמית זו מתגבשת עד גיל שלוש שנים ונשארת קבועה אחרי גיל זה . לגבי נושאים שונים אחרים , כולל ההתפתחות השכלית , אין הדבר ברור ומוגדר כל כך . לפני למעלה מ 20 שנה הוכח בסדרה של ניסויים מדעיים מבוקרים על עכברים , כי ניתן באמצעות תרגול מתאים או התנסות ב"חוויות מעשירות" להשפיע באופן ברור על הכימיה של המוח ( , 'קרץ רוזנצוויג ובנט , ; 1960 רוזנצוויג ואחרים , . ( 1962 מחקרים אלה עדיין מצוטטים פעמים רבות בספרות המקצועית כהוכחה לכך , כי ניתן להשפיע על המוח על ידי התנסויות מעשירות וכן , כי קיימת חשיבות מיוחדת לתקופה הראשונה בחיי הילד בהקשר להעשרה זו . מסקנה זו האחרונה עשויה להתפרש כאילו אך ורק בתקופת הינקות או הילדות המוקדמת עשוי המוח להיות מושפע מהתנסות או מלמידה . » סקנה זו אינה מדויקת . בנוסף לכך ידוע לנו , כי אחד הגורמים המאפיינים את האדם הוא כושר ההשתנות שלו , יכולתו המופלאה של האדם להסתגל לסביבות שונות , למצבים שונים ולו גם הקיצוניים ביותר . אם נניח , כי את הנעשה או לא נעשה בינקות המוקדמת אין להשיב , יקשה עלינו מאד להסביר את עובדת היות האדם גמיש כל כך בהסתגלותו לסביבתו לאורך כל חייו . אין ספק שהאדם מסוגל ללמוד לאורך כל חייו וכי יש סכנה בהנחה , כי אין ללמידה מאוחרת חשיבות מכרעת על התנהגותו . סכנה זו קשורה באפשרות של הזנחת השיבות החינוך וההתערבות החינוכית אצל ילדים ומבוגרים בגילים שונים . יחד עם זאת , קיימת טענה שבעלי חיים והאדם בתוכם , בתקופת התפתחותם , בעת שהם עדיין לא "מאורגנים" בהתנהגותם ובחשיבתם — נתונים להשפעות סביבתיות אשר השפעתן לאורך זמן רבה יותר מאשר בתקופה מאוחרת יותר בחייהם ( סקוט , סטיוארט ודגט , ( 1974 וזאת מאחר

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help