sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בפתח הספר " בראת בי מוח ולב" ( תפילה זכה ) נאמר כי "בצלם אלוקים" נברא האדם ; ויש לומר כי בעיני , אחד ממאפייני האלוקות הוא המורכבות והנפתלות שאין השכל האנושי מסוגל לתפוס . זיכני הקב"ה לעסוק בתחומים שונים , הנוגעים , כולם , לאדם — בהוראה , במחקר , בייעוץ מערכתי , באבחון ילדים חריגים ובטיפול בהם — ואכן , באמצעות עיסוקיי אלה , נגלה לי , אף האדם , להבדיל אלף אלפי הבדלות , כיצור מורכב מאוד . עניינו של הספר הוא חקר תודעת האדם , בתהליך שהאדם שותף לו ; והקושי הבסיסי במחקר שכזה הוא עצם העובדה שאין האדם יכול לצאת אל מחוץ לתודעתו ולצפות בעצמו מנקודת מבט . "אובייקטיבית" לפיכך , אין אפשרות לתת תשובה כוללת ושלמה על "מהות , "האדם וכל ניסיון לאחד את התפיסות לכדי שלמות אחת גורם לצמצום רב של המהות האנושית . ספר זה , אין בו אפוא אלא זווית הארה אחת מני רבות , להבנת האדם . הספר נועד לשתף את הקוראים , בדרך תפיסתי את תחום הפסיכולוגיה , תפיסה שמגמתה לגשר בין שתי גישרת : הדרך הרצויה להפעלת המערכות של האדם ;( prescriptive ) והדרך המצויה שבה פועל האדם . ( constructivism ) כדי להתמודד עם משימה זו יש צורך להסכים על שפה אחת ועל מילון מושגים אחיד . לשפה שכזו נודעת חשיבות כפולה , הן מבחינת התקשורת של האדם עם עצמו , והן מבחינת התקשורת שלו עם אחרימ , שתוכן עולמם שונה 1 ובין שני מוקדים אלו עלינו להלך בזהירות . מצד אחד , יש ליצור הבחנות ברורות לצורך הבנה עצמית של התהליכים ומן הצד האחר , יש להיות קשובים למשמעויות השונות של המושגים . ההגדרה קובעת את מהותו ותכונותיו העיקריות של המושג ו ובדרך כלל , הגדרות מוצגות על ידי בכירי החוקרים או במילון . אריסטו קבע כי ההגדרה היא תחילת המדע וסופו . כלומר , מתחילים בהגדרה ארעית ( איפיונים , ( ומסיימים בהגדרה מדויקת . מכיוון שמדע הקוגניציה עדיין נמצא בתחילתו ולא בסופו , הצגתי בספר את המאפיינים העיקריים הנמצאים בליבת המושג מבלי להתמודד עם ההגדרה הסופית והמחייבת . הצלחתו של הספר תיבחן ביישומו של הידע המצוי בו . לשם כך נחוץ היה לפתח מודל עבודה שיגשר בין מרכיבי התאוריה ובין המציאות החינוכית . פיתוח מודל מחייב ארגון מחודש של המידע , שבמהלכו מאבדים מחשיבותם מקצת הפריטים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help