sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

אוטוביוגרפיים [ ... ] הרכיבים הארכיטיפיים מחלצים את דיוקנו ממלתעות האקטואלי כדי להתחבר אל האידאה של הנביא" ( עמ' . ( 159 כבר בעיוניו של ברוך קורצווייל על שירת אצ"ג , במאמרו "העולם באספקלריה של , "מיתוס הוא מציין כי "שירת א . צ . גרינברג מייצגת את הניסיון הנועז והרציני ביותר בספרותנו לחדש את המיתוס העתיק של עמנו . המיתוס הזה אינו פיקציה , הוא הממש שבממש . ומיד יש להוסיף ולומר , שלהתחדשות המיתוס לא נודע תפקיד אסתטי או דתי-מוסרי בלבד ; לאקטואליזציה של המיתוס "יש משמעות פוליטית מובהקת" ( שם , עמ' , 23 ההדגשה במקור . ( ואולם קורצווייל שקד להבדיל בכל מאמריו בין פנומן הנבואה המקראית לבין הלבושים של המושג במציאות המודרנית . ביאליק היה מבחינתו "שליח ללא , "שולח כלומר , היה נביא מטעם עצמו , וכך גם אצ"ג . אין די בהתחברות למיתוס , יצירתו אינה נבואה , אפילו היא מתגשמת בחלקה . ערעור כבד על הכושר הנבואי של אצ"ג עולה במאמרו של יעקב שביט " אסכטולוגיה ופוליטיקה ? בין 'נבואה קטנה' ל'נבואה גדולה' - המקרה של אורי צבי , "גרינברג כשהוא משווה בין "נבואותיו" של אצ"ג במאמריו הפובליציסטיים ערב מלחמת העולם השנייה , שבהם ניבא כי לא תפרוץ מלחמה , לבין שירתו האסכטולוגית . המניע של שביט הוא מזעור אגדת אצ"ג התובע לקבל את שירתו כ"אמת אחת ולא . "שתיים הנטייה ליצור הפרדה בין ז'אנרים שונים ביצירת גרינברג , ותקופות ביצירתו , הגם שיש לה צידוקים מוכחים , נובעת לדעתי בעיקר מהעדר היכולת לעקוב אחר הסתירות הפנימיות שבין הארכיטיפים הדיאלקטיים של המשיח . עניין זה מכונה לעתים במקורות היהודיים מאז תקופת המשנה והתלמוד כ"משיח בן , "יוסף המשיח הלוחם , הקנאי והנהרג לעומת ממשיכו "משיח בן , "דוד משיח השלום . קטסטרופה וגאולה משמשים כאחד ולא ברצף . מתיחות זו כבר נמצאת , כאמור , בתוך הדמויות המקראיות הגדולות שהיוו מודל מוקדם של הגואל או המשיח - כך בדמויות יעקב אבינו ובנו יוסף , יהודה וצאצאו דוד המלך . בתוך כל הדמויות ישנה סתירה פנימית קשה ולא רק במתח שברצף ההיסטורי - האם יוסף הוא נציג העבריות במצרים או משביר עולמי ? האם דוד הוא 7 מלך ממלכתי המבשר שלום באמצעות בנו שלמה או מלך אדמוני אשר בבסיסו הוא פונדמנטליסט ומניפולטור מדיני , המרבה לשפוך דמים ? האם ייתכן כי מבקר או חוקר הדתות יזהה את המשיח או המשיחיות עם השטני ; או את ההרפתקני , האנטינומיסטי עם ראש הלוחמים בממסד - כפי שעולה מתפיסתו של אצ"ג מאז גלגולי יצירתו ' ? 'מעפיסטא והאם יתמיד אצ"ג לזהות את מושגי הגאולה עם גלגולי המשיח , העני-השטני ? 6 ברוך קורצווייל , בין חזון לבין האבסורדי , שוקן תשכ"ו , ( 1966 ) עמ' , 99-3 ובייחוד עמ' 7 . 33-11 ראה יעקב בהט דור" , המלך וביתו - מקומו בשירתו , "ובהגותו פרק בתוך : אורי צבי גרינברג - חקר ועיון בשירתו ובהגותו , יהודה פרידלנדר ( עורך , ( יחדיו ודבר , , 1983 עמ' . 239-226

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help