sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הקרב החברתי-מדיני לזירת ההתמודדות הנפשית-הפנימית . [ ... ] הוא גם ידע , שהנחש הקדמוני הלובש מכנסיים איננו ישות דמונית חיצונית , אלא חלק אינטגרלי של הנפש הלאומית . כשם שב'מפיסטו' המוקדם שלו הבין , שמפיסטופלס , כמו ניגודו , האל , אינם ישויות טרנסצנדנטאליות אלא רק כוחות המופעלים בנפש האדם עצמו" ( עמ' , ( 103-102 כאשר השטן עצמו אף הוא חלק מתחושת האשם של המשורר , בוכה מוכה רגש אשם יחד עם המסגירים : [ ... ] " היינו , השטן שותף לתחושת החרטה , האשמה והמישגה האופפת את מסגירי מולכו אחר הסגרתו" ( שם . ( בניגוד לוזבר טוען מירון כי זהו "כוח" חי , שהמשורר יכול להפעילו , ולא קטגוריה אסתטית ופואטית גרידא ( עמ' . ( 128 מירון , אף הוא , מציב גבולות לתחום שבו מתחולל השיר , התחום הפסיכולוגי הנפשי . הפעלת מנגנוני ההדחקה המגוונים של הנושאים הלאומיים , לאחר ההיצמדות לקסמם האסתטי של השירים אינה נחלתם של שני חוקרים אלה בלבד אלא היא קיימת ומרחפת בין-השיטין של הספר כולו . מרתקת ביותר היא העובדה , ששורש הקוטביות הקיצונית בתפיסה היהודית הקלאסית של המשיח - אשר בגילוייה בשירת אצ"ג ובמחקר בה אנו עוסקים כאן - קיים בבסיסו כבר במקרא עצמו . סתירה זו כרוכה בתפיסת האלוהות והבריאה ובמעמדם של האדם ובחירי האל . לא היה נביא , בעל אגדה , דרשן ומקובל , שלא התמודד עם השאלות התאולוגיות הללו , שהן בראש ובראשונה שאלות קיומיות בסיסיות . התמודדות זו חוזרת ושבה בדרך מיוחדת המאפיינת את שירת אצ"ג עצמה , על רקע השירה הרומנטית , שירת הדקאדנס , השירה הסימבוליסטית והשירה הפוטוריסטית , על פי עולמה והפואטיקה שלה , החושפת את הפוטנציאלים הדיאלקטיים הקשורים בפרובלמטיקה המשיחית ; זאת בנוסף להיותה שירה בת זמנה . אצ"ג בנה לו פואטיקה משלו לשם התמודדותו עם נושא המשיחיות , כשם שהסופר חיים הזז יצר לעצמו מנגנון שיש בו סתירה פנימית בעניין המשיחי , שהיה לנושא המרכזי בכל כתביו . השאלה , מיהו המשיח - קין , הרוצח המורד , או הבל , הקרבן , עובד ה' היא שאלה המזינה את יצירתו מן הבחינה הארכיטיפאלית ומן הבחינה ההיסטורית ; זוהי ההתרוצצות הטיפוסית הקיימת בשירת אצ"ג . לכן , למבקרים , לבעלי המסות ולבעלי הזכרונות , וכן לחוקרים היסודיים והשיטתיים ביותר - תהיה תפיסתם אשר תהיה - לכולם יש על מה להסתמך , במה להיאחז ; ולתרום במגוון תפיסותיהם תרומה משמעותית לפרשנות היסודות הפואטיים והתמטיים בשירת אצ"ג . שירת אצ"ג היא מרד פרומתיאי יהודי , מרד חברתי אנטי בורגני , א-סוציאלי הפונה להמונים שאינם . עולמו של אצ"ג מכיל את המרד באל , הכניעה וקבלת עולו וחוזר חלילה , תוך התייסרות פואטית , טאנטאלית - מאונס ומרצון - מבלי למדוד קבלת-עול זו בקני מידה דתיים אורתודוקסיים , חוץ-ספרותיים כלשהם , או רק באחת מהקטגוריות המשתלשלות מתוך העולם המקראי . ראובן שוהם , במאמרו "דיוקן הדובר וקשריו אל דרכי עיצוב בשירת אורי צבי , "גרינברג מנסה להחיל את פנומן הנבואה על אצ"ג האיש ואפילו על אצ"ג כפרסונה של הדובר ביצירתו שלו : "החתירה אל המופשט , אל המוכלל ואל האוניברסלי מעצבת דיוקן של דובר ארכיטיפי אף שהוא מנצל חומרים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help