sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חוקיות אישית ולאומית הנחשפת בשירתו , אשר היוולדה ותוקפה חורגים מעבר לתחום האסתטי . השירה מגיבה על אתגרי המציאות , מפענחת אותם , מעבדת אותם ומעצימה אותם על פי דרכה . לעומתו , חנן חבר , במאמרו "שיר ההוד לבריון - אסתטיקה , פואטיקה , פוליטיקה ואלימות בשירת אורי צבי גרינברג בשנות , "השלושים רואה בעיקר בשירה הפוליטית של אצ"ג סדן לרקוע עליו יכולת אסתטית : "מפלטו האחרון של המשיח , המבודד והאבסטרקטי , הוא בקיום האסתטי" ( עמ' . ( 278 מהלך כזה מצוי לדעתו ביסודו של השיר "באזני ילד . "אספר חבר מטיח בגרינברג האשמה , לפיה שירתו של אצ"ג מיצגת סוג של אלימות אסתטית : "הייצוג האסתטיציסטי מעניק למושאיו מעמד של פולחן אל-זמני , בעל תכונות של אובייקט פולחני פטישיסטי , הרוכש לו משמעויות רוחניות דתיות באמצעות הדחקת ממדים של יחסיות היסטורית ומוסרית" ( עמ' . ( 280 הוא מבטא את עמדתו זו באמירות רבות ונוספות המעקרות למעשה את הלגיטימיות של משפטה המוסרי של השירה כשירת תוכחה הנאבקת על אמת טיעוניה גם מחוץ למערכת השירה . הוויכוח הוא על המעמד האונטולוגי , הרוחני , שיש לישויות הפואטיות הנולדות בשירת גרינברג : האומנם הן בגדר ישויות , סובייקטיביות ככל שתהיינה , בעלות תוקף אובייקטיבי שהעניק להן הכותב תוך שילובן במערכת תרבותית יהודית-עברית-לאומית טרנס-היסטורית , או שמלכתחילה הן רק מילים שאינן מסמנות אף לא דבר מלבד עצמן ? האם המיתוסים בוקעים , מתחיים , נולדים ומנסים להשפיע גם אל-מעבר להתרחשות השיר בהתחברם אל מערכות לשון , דמיון , תפיסה וחוקי קיום , הקיימים במעבה התודעה האישית , הלאומית והאוניברסלית או שקיימים הם כולם לשם היופי , לשם האסתטיקה ולא לשם בקשת האמת ותביעתה . לדעתו של מירון , ביאליק שינה את דעתו על אצ"ג "לא בזכות 'אנקראוך ( השירה הלירית " ( אלא דווקא "בזכות השירה הציבורית הנבואית שהמשורר הצעיר החל ליצור [ ... ] תוך עיבוד ממושך ומעמיק של הדימוי העצמי שלו והפיכתו מדימוי המשורר ה'משוגע' אחוז הפלצות לדימוי המשורר הנביא אחוז 'מורא הנבואה "' ( עמ' ;( 91 5 כלומר , לאחר שהמשורר התמסד קמעא . לפי מירון , ביאליק היה בעיני אצ"ג בעיקר משורר זעם לאומי , אבל צידוקו כמשורר לאומי ניתן לו מכוח שירת "יגון . "היחיד במסלול זה מציב מירון גם את שירת אצ"ג : "שירתו של אצ"ג מתעלה ( לשעה ) מזירת 5 יש לציין כי השגתו של מירון בסוגיה אחרת באותו עניין - על קליטתו של ביאליק מאצ"ג אלמנטים שיריים ותבניות שיריות בשנות יצירתו האחרונות כבר הושמעה אצל זיוה שמיר במאמרה , "רצח אב ורצח מלך" הכלול בספרה : השירה מאין תימצא , תל-אביב 1987 ( עמ' , ( 263-243 שם היא מעלה את ההנחה ששירים כדוגמת "גם בהתערותו לעיניכם" , "אבי"ו אינם אלא דיאלוג סמוי ( המכיל בין שיטיו רמזים אדיפליים פולמוסיים ) עם שירת "הצעירים" בכלל ועם שירת א "צ גרינברג בפרט ? ועוד נעיר כי פרשנותו של מירון לשיר "ראיתיכם שוב בקוצר ידכם" המובאת בסוף מסתו , הועלתה כהנחה פרשנית , במאמרה של שמיר "שיר הקונגרס לביאליק - בין הממסד הפוליטי לממסד , "הספרות בתוך : בין היסטוריה לספרות ( בעריכת מ' אורון ) אוניברסיטת תל-אביב , תל-אביב , 1983 עמ' ; 131-122 ( נתפרסם שוב בנוסח מתוקן , "לפתרון חידת 'ראיתיכם שוב בקוצר ידכם , "' הספרות העברית ותנועת העבודה , בעריכת פ' גינוסר , באר-שבע , 1989 עמ' . ( 223-178

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help