sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

those of others does its subjectivity become apparent ... 2 and ineluctable conclusions . Only by comparing his solution with אף דברי הרמב"ם משלבים את ההכרח שהטיל המקור עם התרומה הסובייקטיבית של האדם היוצר , ועל כן מצאנו לנכון לדקדק במובן המקור התלמודי ובמשמעותו בספרות הפרשנית משפטית של ימי הביניים ( במקרה שהיא התייחסה אליו . ( על כל פנים אין סיבה לחשוב כי רק במקום שיש מקוריות מוצאים את ההזדהות , או כי הרמב"ם פסק את ההלכה בניגוד לדעתו האישית , כאנוס על פי הסמכות של המסורת העדתית דתית . סביר יותר להניח , כי הוא ראה בהוראה התלמודית את הקביעה הלגיטימית , וכי היא הייתה מקובלת עליו בתור קביעה נורמטיבית — כשנורמה , מעצם טבעה , משקפת את האידאל המעוצב במציאות לפי הליכים מוסכמים ולא את האידאל הטהור . מבחינה זו עלינו לומר , כי הסיכום המימוני מבטא כולו את תודעתו הנורמטיבית , בעוד שכוח היוצר שבו מתבטא בעיצוב ובחידוש : בארגון ובארכיטקטוניקה ; בגניזת מקורות מסוימים ובשימוש באחרים ; בהבלטה ובהדגש ; בהטעמה ובהסבר ; בהטפה ובהצהרה המיתוספות על הפסיקה הקצובה ; בהסקת מסקנות חדשות מהחומר המקובל ; בהקבלת נושאים רחוקים והשוואתם אהדדי כדי ליצור מסכת מהותית חדשה . כל קורא ספר מחליט במוקדם או במאוחר כיצד יקרא את החיבור , וכוונתי : איזו מידה של רצינות , הקפדה ודייקנות ייחס למחברו . בשישים השנים האחרונות טענו ל' שטראוס וצ' וולפסון , כל אחד כדרכו , כי יש לקרוא את חיבורי ימי הביניים בעירנות ובזהירות , ומתוך הנחה שמחבריהם הקנו לכל מילה ומילה מובן ומשמעות . באחרונה הגיע י' לוינגר למסקנה שונה במקצת בנוגע לספר משנה תורה , בטענו כי כספר בעל מגמה עממית הוא גם נכתב בצורה עממית , ועל כל פנים סגנונו אינו שואף לדייקנות בכל מקרה . הנחה אחרת , טען , תביא ליצירת פלפולים הזרים לרוחו של הרמב"ם תוך ניסיון "pnV" אי התאמות בטקסט . ( למעשה מתייחס אף לוינגר לניסוחי הרמב"ם ברצינות רבה ( . עבודתו של י' טברסקי , לעומת זאת , מבוססת על ההנחה כי ההופך בדברי הרמב"ם יגלה את הדיוק , את העידון הלשוני והארכיטקטוני ואת הרצינות הרעיונית . הנני נוטה בקריאתי במשנה תורה למצוא את הרמב"ם הדייקן הגדול ; המקריות והרשלנות אינן דרות בכפיפה אחת עם דייקנות זו . אמנם יש להכיר בסכנת הפלפול והפרשנות הדחוקה , אך אין כל נוסחת פלא להינצל ממנה . עלינו לקבל את הנחיית הכלים הפילולוגיים המקובלים ולהתאים את דברנו לאישיות האינטלקטואלית של הרמב"ם כפי שהיא מצטיירת בעינינו , תמונה Studies in the Historyof Jewish Society , Jerusalem 1980 , pp . 30-31 H . Soloveitchik , "Rabad of Posquieres : A Programmatic Essay " , in E . Etkes ( ed . ) ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help