sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הרחבים של היצירה המימונית . אם לשפוט לפי ממדי סטיותיו מהמקור התלמודי , הרמב"ם נשאר תלמיד נאמן וצייתני לרבותיו התנאים והאמוראים . יש אפוא לחפש את היצירתיות המימונית בעיצוב שהיא מעצבת את ההלכה התלמודית . בהתחשב עם האופי הארכיטקטוני ששיווה הרמב"ם למשנה תורה נעשה העיצוב משימה הכרחית , בלתי נמנעת . הארגון המדוקדק של ספר משנה תורה דרש כי מחברו ייצור מההלכה התלמודית מבנה בעל היגיון משפטי דתי , ובכך ישווה לפרטיו פונקציה ומשמעות . ( על פי רוב יש למצוא משמעות זו כבר בתלמוד ( . סידור החומר מחייב העמדת פרטים שונים , הלכות שונות , זה על יד זה — ושוב מבטאת העריכה הספרותית את התפיסה הפרשנית . כל זה שלא לדבר על ההדגשים וההרחבות , כשהרמב"ם עדיין צמוד למקורותיו ; וההטעמות וההסברים , כשהוא נוטל לידיו בגלוי את תפקיד הפרשן . בהלכות מלכים אף מוכן הרמב"ם להצהיר הצהרות פרוגרמטיות המעוגנות ( בצורה הדוקה או רפויה י ) במקרא ובמדרש , אך המבטאות הכרעה בזיהוי מגמות עיקריות ומפרות , לעומת אלה הנראות לו שוליות ועקרות . יותר משיש לחפש אחרי קטעים הנוגדים את המקורות התלמודיים עלינו לתת את הדעת לקטעים המוסיפים ( אם בעקיפין אם במישרין ) על הנאמר במקורות אלה או הבוררים ביניהם , ועל הפרשנות המימונית המתלווה לכך . על כל אלה הרחיב העמיק פרופ ' יצחק טברסקי ז"ל בספרו הגדול על משנה תורה . ככל שנדגיש את היצירתיות שבמלאכה זו , עדיין נראים דברי מ' רודינסון ( שנאמרו בהקשר מקביל ) קיצוניים וחד צדדיים 1 outside to shape men s mind . Ifa particular passage is invoked , this body of sacred writing existing previously and acting as a force from ... no tendency ... is to be explained by the constraint exercised by a 1 is because someone has chosen this rather than another one . לא זו שהרמב"ם בוודאי חש , על פי רוב , שהוא נענה להכרח שבמקורותיו , אלא גם זו — ההלכה שפסק נפסקה בהתאם למסורת הלכתית שקיבל בנחלה . למרות האופי הפתוח של האריג התלמודי מסתמנת ההכרעה ההלכתית במהלך הדיונים ובמיוחד בכללי פסיקה שונים ; והדברים נתגבשו עוד יותר במפעלם של הגאונים , שיצרו ספרות ונוהג נורמטיביים אם לא לגמרי מחייבים . אמנם יש מקרים שבהם מכריע הרמב"ם כדעה תלמודית בלתי מייצגת , אך אלה יוצאים מן הכלל הטעונים הסבר , ואין בהם כדי להוכיח שהוא ראה עצמו חופשי לקבל או לדחות הלכות כרצונו . ברם קשה לחלוק , מאידך גיסא , על דברי ח' סולובייצ'יק : jurist ] is of any stature , his words will read as a series of objective Legal literature is couched in the idiom of the inevitable ... If [ the M . Rodinson , Islam and Capitalism , University of Texas Press 1978 , p . 102 1

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help