sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה שני מוקדים לספרי זה — האחד ספרותי ופורמלי , והשני תוכני ומהותי . אמנם המוקדים משתלבים זה בזה ונסמכים זה בזה ו התוכן של חיבור הלכתי מסכם דוגמת משנה תורה נגרר מהנמצא במקורות ספרותיים קדמונים , ומאידך גיסא כוללת הסוגיה הספרותית משמעות תוכנית מהותית . בכל זאת אפשר להבחין בין המוקדים , ומסתבר כי בין קוראי ספרי יהיו כאלה שעיקר עניינם בממד הספרותי , אותו צד המשקף את המתודה של הרמב"ם כפוסק הלכה בכלל ; ויהיו כאלה שעיקר עניינם בעמדה המימונית בנושא הספציפי הנידון , הלוא הוא משנתו הפוליטית של הרמב"ם . ואמנם יש גם מן המשותף במוקדים אלה . שכן ניתן להציג את שניהם בצורה תיאורית פנומנולוגית המדגישה את התוכן של דברי הרמב"ם ; אך אפשר להציג את שניהם גם בצורה היסטורית המדגישה את התהליך המגולם ביצירה המימונית והמחדדת את שאלת השינוי לעומת ההמשכיות שבדבריו . ברצוני לשרטט כאן , בקווים כלליים , את הפרובלמטיקה המיוחדת והאופיינית לכל מוקד , ולהציע לפני הקורא את הגישה שנקטתי בנוגע לבעיות אלה . אפתח בשאלות המתודיות ספרותיות , ואמשיך בשאלות התוכניות מהותיות . א שאלת מקורותיו של הספר משנה תורה נעשתה שאלה יסודית כמעט עם הופעת החיבור . מגמתה של הפרשנות הקלסית לספר הייתה לגלות את המקורות שמהם דלה הרמב"ם את פסקיו ; כך ניתן לעגן את ההלכה המימונית במסורת הדורות ולהקנות לה סמכות ואמינות , וכך ניתן לפעמים גם להבין הלכה זו לאשורה . המחקר המודרני העמיק בשאלת המקורות מסיבה נוספת : במקום שחשב לחשוף את סטיותיו של הרמב"ם מעדות המקורות התלמודיים , שם חשב לגלות את מקוריותו . כל סטייה מחייבת הסבר , וההסבר המעניין ביותר היה זה שהצביע על ניגוד או מתח בין ההלכה התלמודית והשכלתו הפילוסופית של הרמב"ם ( מה גם שעצם עצמאותו של הפוסק ממקורותיו ה"מחייבים" היה גילוי יקר כשלעצמו בעידן המודרני . ( ההנחה כי יש לחפש את אמונתו של הרמב"ם ואת זהותו דווקא בסדקים ובבקיעים שבבניינו ההלכתי שימשה , לפעמים , הנחה אופרטיבית . אולם בעיית הסתירה הפשטנית איננה הבעיה הגנרטיבית היסודית בחקר הרמב"ם ; ראייה כזו , המתמקדת בבעייתיות כנקודת מוצא , מצרה את ממדיה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help